V aktuálnej sezóne Formuly 1 sa opätovne rozprúdila debata o kvalite predbiehacích manévrov a možnostiach jazdcov meniť poradie na trati po štarte. George Russell, jazdec Mercedesu, otvorene prejavil svoju frustráciu z toho, že preteky sa častokrát rozhodnú po prvých metroch a ďalej zaznamenávame iba minimálne zmeny v poradí. Podľa neho v súčasnosti rozhoduje predovšetkým štart do prvej zákruty a potom je už takmer nemožné dotiahnuť sa na konkurentov alebo predbehnúť súperov na trati, ak nenastane výnimočná situácia či chyba.
Moderné monoposty Formuly 1 sa technicky vyvíjajú s cieľom zlepšiť možnosti predbiehania, no zároveň moderné aerodynamické prvky spôsobujú, že autá sú častejšie závislé od funkcie DRS a strategických rozhodnutí tímov. Silný aerodynamický odpor, ktorý vzniká v zákryte, bráni jazdcom tlačiť na pilotov pred sebou bez toho, aby výrazne neprehrievali pneumatiky alebo nestrácali prítlak. Russell dokonca tvrdí, že až príliš často pozorujeme „vlak“ monopostov, ktoré udržiavajú malé rozostupy, no predbiehanie je takmer nemožné.
Dôležitosť štartu a prvej zákruty tak v posledných sezónach opäť rastie do extrémnych rozmerov. Viacerí jazdci, vrátane Russella, tak upozorňujú, že aj napriek technickým zmenám zavedeným s cieľom zatraktívniť preteky, ostáva F1 naďalej v určitom „začarovanom kruhu“. Pre fanúšikov i pre samotných jazdcov je stav, keď sa mení poradie iba počas pitstopov alebo po veľkých chybách, dlhodobo neuspokojivý.
Asi najvypuklejšie sa tento trend ukázal na viacerých pretekoch tejto sezóny, kde po úvodných kolách dochádzalo k minimálnemu počtu predbiehaní. Samotní inžinieri tímov vzájomne komunikujú o možnostiach simulácií a stratégií ešte pred štartom, pričom často presne očakávajú, kedy a kde bude možné využiť tzv. undercut či overcut počas zastávok v boxoch. Reálne predbiehacie manévre na trati tak zostávajú skôr výnimočnými momentmi vyvolávajúcimi nadšenie na tribúnach či pred televíznymi obrazovkami.
Medzinárodná automobilová federácia FIA a vedenie Formuly 1 si sú týchto trendov vedomí. Práve preto sa do pravidiel v uplynulých rokoch zaviedli rozsiahlejšie obmedzenia aerodynamických úprav a implementoval sa systém DRS. Do popredia sa dostáva aj uvažovanie o ďalšom zjednodušení aerodynamiky, zvýšení efektívneho prítlaku cez podlahu a o ďalšom „očistení“ monopostov od rušivých vortexov, ktoré spôsobujú prehriatie pneumatík a sťažujú jazdcom jazdu v závese.
Preteky však nie sú iba o technológii, no aj o stratégii tímov či samotnej odvahe a odhodlaní jazdcov. George Russell preto povzbudzuje FIA, vedenie F1 aj fanúšikov, aby neustále hľadali nové spôsoby, ako vrátiť športu viac nepredvídateľnosti. Práve dramatické súboje a časté predbiehania sú tým, čo robí Formulu 1 ikonickou. Russell je presvedčený, že ak by sa podarilo zvýšiť šance na predbiehanie aj v neskorších fázach veľkých cien, zisk bodov i pódia by bol oveľa vzrušujúcejší, než keď rozhodne v podstate už úvod do pretekov.
S blížiacimi sa ďalšími zmenami technických pravidiel a snahou zahrnúť do pravidiel nové prvky, ktoré zatraktívnia preteky, dúfajú mnohí fanúšikovia aj jazdci, že sa od „pretekov po štartovej čiare“ opäť posunieme smerom k napínavým súbojom koleso na koleso počas celého podujatia. Formula 1 má stále obrovský potenciál, no len vtedy, ak dokáže uchovať ducha súťaživosti a možnosti poriadnej bitky o každý bod.