V posledných sezónach sa otázka prístupu mladých talentov do sveta Formuly 1 opakovane dostávala do centra pozornosti. Systém tzv. superlicencií, ktoré udelenie je podmienené získaním stanoveného počtu bodov z rôznych pretekárskych sérií, mal podporiť férovosť a pripravenosť jazdcov pred vstupom do najvyššej ligy motošportu. No práve rozdelenie bodov bolo dlhodobo tŕňom v oku pre špičkové šampionáty mimo Európy, najmä pre seriál IndyCar.
Odteraz však nastáva významná zmena vďaka novej bodovej alokácii, ktorú schválila Medzinárodná automobilová federácia (FIA). V snahe zvýšiť transparentnosť a oceniť globálnu konkurencieschopnosť rozšírila a upravila prideľovanie superlicenčných bodov pre jazdcov zo série IndyCar tak, že sú po novom hodnotení už na rovnakej úrovni ako účastníci Formuly 2. Táto úprava znamená, že víťaz IndyCar už dostane za svoje športové úspechy 40 superlicenčných bodov, čo je rovnocenné s majstrom F2 – a to predstavuje zásadný obrat v preferenciách FIA.
Nový prístup nepochybne otvorí dvere pre amerických pretekárov do sveta F1. Doteraz boli viacerí šikovní jazdci zámorského seriálu vo výhode len minimálne a často sa zbytočne strácali v náročných administratívnych podmienkach, ktoré uprednostňovali tradičné európske série. FIA tak vysiela jasný signál, že si váži kvalitu a kompetencie talentov naprieč všetkými top šampionátmi na svete.
Dôležitosť týchto noviniek je o to väčšia, že do Formuly 1 stále vchádza iba obmedzený počet nových jazdcov ročne. Jednou z hlavných prekážok ale často bývali nie športové, ale administratívne limity. V uplynulých rokoch sme videli množstvo prípadov, keď sa špičkoví jazdci, ako napríklad Colton Herta či Pato O’Ward, napriek pôsobivým výsledkom nedostali k superlicencii len kvôli podhodnoteným bodom zo série IndyCar. S novým systémom sa šanca otvára aj pre ďalšie americké talenty, ktoré majú ambície okúsiť F1 a vstúpiť na najväčšiu motorsportovú scénu sveta.
Pozmeňuje sa však nielen hodnotenie samotnej IndyCar, ale FIA celkovo prehodnocuje celý systém tak, aby odrážal skutočnú úroveň a hodnotu jednotlivých sérií. Okrem IndyCar sa vo väčšine bodové prideľovanie nemení, avšak zohľadňuje sa šírka a kvalita konkurencie, sprisňuje sa systém prideľovania výnimočných licencií a posudzuje sa aj prípadná kontinuita výkonov jazdca za posledné tri roky. Takto by mal byť celý proces spravodlivejší a predvídateľnejší pre tímy aj samotných športovcov.
Pre fanúšikov Formuly 1 je táto zmena istou zárukou, že na štartovom rošte pribudnú aj nové mená, ktoré majú za sebou náročné preteky a výnimočné výkony v inom, ale mimoriadne kvalitnom motoristickom prostredí. Zároveň táto úprava potvrdzuje, že F1 ostáva skutočne globálnym športom, ktorý oceňuje rozdielne prístupy i talenty a hľadá tie najväčšie hviezdy naprieč celým svetom.
Aj keď sa pravidlá menia až s okamžitou platnosťou a budú platiť už pre ďalšiu sezónu, očakáva sa, že americké tímy a vývojové akadémie začnú ešte intenzívnejšie sledovať špičkových jazdcov z IndyCar. Nové pravidlá poskytujú motiváciu nielen pre mladých pilotov za veľkou mlákou, ale aj pre celé zázemie amerického motošportu. Dávajú im totiž reálnu šancu vstúpiť do F1 bez obchádzania pôvodného systému a dokazovania sa v menej prestížnych európskych sériách.
Celá komunita Formuly 1 tak môže s napätím očakávať, ktorí jazdci sa už v najbližších ročníkoch konečne dočkajú vytúženej šance v kráľovskej triede. Zmena bodového systému superlicencií je tak zásadnou správou pre fanúšikov, manažérov i samotných jazdcov – časy uprednostňovania zastaralých postupov sú nenávratne preč a dvere do F1 sú otvorené širšie ako kedykoľvek predtým.