Formula 1 je disciplína, kde sa neustále posúvajú hranice ľudských a technických možností. Okrem napätých súbojov na trati však existuje aj iný svet – svet rekordov, ktoré sú s touto kráľovskou motoristickou sériou nerozlučne späté. Niektoré z nich sú doslova legendárne a ich prekonanie je dnes takmer nemožné. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na fascinujúce rekordy, ktoré zrejme navždy ostanú neprekonané a sú dôkazom jedinečnosti jednotlivých éry Formule 1.
Jedným z najlegendárnejších rekordov je počet titulov získaných Michaelom Schumacherom a Lewisom Hamiltonom – obaja majú na konte 7 majstrovských titulov. Hoci môže byť lákavé myslieť si, že v budúcnosti niektorý z mladých talentov tento rekord prekoná, realita modernej F1 s extrémnou konkurenciou, častými zmenami pravidiel a intenzívnejšou fyzickou aj psychickou záťažou to robí čoraz nepravdepodobnejšie. Málo komu sa podarí ostať na absolútnom vrchole takú dlhú dobu, zvlášť v ére, kde sa časy dominancie jedného tímu skracujú.
Veľmi pôsobivým rekordom je aj najvyšší počet odjazdených veľkých cien bez víťazstva. Tento smutný rekord drží Andrea de Cesaris s 208 štartmi bez jediného triumfu. Pri súčasnom systéme, kde aj nové tímy získavajú aspoň šancu občas bodovať a ľudský faktor hrá výraznejšiu rolu pri výbere jazdcov, je šanca, že niekto prekoná tento rekord, veľmi malá. Navyše sa dnes formule stále častejšie menia jazdecké zloženia, takže väčšina jazdcov nedostane príležitosť až na taký počet štartov bez dosiahnutia víťazstva.
Rovnako pozoruhodným údajom je najväčší počet štartov v kariére, ktorý patrí Fernandovi Alonsovi. Na konte má viac ako 380 veľkých cien a stále jazdí na špičkovej úrovni v tíme Aston Martin. Predĺženie jazdeckej kariéry nad 40-tku je v F1 veľmi zriedkavé, a to najmä z dôvodu fyzickej náročnosti i meniacich sa technológií. Španiel zároveň drží rekord aj v počte absolvovaných sezón, čo je ďalšou ukážkou výnimočnej vytrvalosti a adaptabilnosti.
Z historického hľadiska neuveriteľný rekord drží aj Jim Clark, ktorý v sezóne 1963 viedol 506 zo 708 kôl – to znamená, že mu patrilo neuveriteľných 71,5% všetkých vtedajších súťažných kôl. Dnešná vyrovnanosť medzi tímami a dôraz na strategické prvky, spoľahlivosť a technológiu robia podobný výkon prakticky nemysliteľným. Clark je ukážkou éry, keď individuálny majstrovský výkon jazdca často dominoval i nad technikou.
Ďalším výnimočným rekordom je najväčší rozdiel v počte kôl medzi dvoma pretekármi v cieli jednej veľkej ceny. V minulosti, presnejšie v roku 1958, Sterling Moss vyhral Veľkú cenu Portugalska s jednogýlovým náskokom pred druhým jazdcom a viac ako päť kôl pred ďalšími konkurentmi. Pri dnešných pravidlách s vyššou spoľahlivosťou, povinnými zastávkami a menšími rozdielmi medzi autami, je niečo podobné prakticky vylúčené.
Netreba zabudnúť ani na rekord najmladšieho víťaza veľkej ceny, ktorý doteraz drží Max Verstappen. V roku 2016 v Španielsku triumfoval vo veku 18 rokov a 227 dní. Vzhľadom na prísne pravidlá Federácie FIA ohľadom udelenia superlicencie však bude veľmi ťažké, aby niekto ešte mladší zažil marketingový aj športový úspech podobného kalibru. Kombinácia talentu, odvahy a taktickej sviežosti sa už navždy zapíše do histórií motošportu.
Formula 1 vždy bola živnou pôdou pre rekordy, ktoré vznikli ako výsledok jedinečných okolností, výnimočných schopností pretekárov či technologických revolúcií v konkrétnej ére. Mnohé z rekordov tu spomínaných sú symbolom tejto rozmanitosti a rozprávajú samotný príbeh Formule 1. Pravdepodobne ostanú navždy nedotknuté a budú inšpiráciou pre ďalšie generácie jazdcov, tímov aj fanúšikov.
Čo myslíte vy? Poznáte ešte nejaký legendárny rekord z histórie F1, ktorý podľa vás nikto neprekoná? Podeľte sa o svoj názor v komentároch – spolu s vami sa radi ponoríme hlbšie do sveta najúžasnejších momentov tohto fascinujúceho športu.