Sezóna Formuly 1 v roku 2024 priniesla nielen vzrušujúce preteky na trati, ale aj poriadnu dávku napätia v zákulisí – najmä pokiaľ ide o pilotné zmluvy. Každý zanietený fanúšik F1 sleduje aj to, kto ostane vo svojom tíme, komu končí kontrakt a aké sú najväčšie špekulácie ohľadom prestupov na najbližšie roky. Táto otázka je zvlášť horúca, keďže na štartovom rošte sa dnes stretáva výnimočná generácia mladých aj ostrieľaných jazdcov, ktorí sú často výsledkom dlhodobých projektov jednotlivých tímov.
Najväčšiu pozornosť pútajú, pochopiteľne, tie najväčšie mená. Max Verstappen, trojnásobný majster sveta a líder Red Bullu, má aktuálnu zmluvu až do konca roku 2028 – tá mu zaručuje nielen finančnú istotu, ale aj možnosť pokračovať na ceste za ďalšími titulmi. U konkurencie však servítku pred ústa nedávajú: Lewis Hamilton síce po desiatich legendárnych rokoch v Mercedese oznámil prestup do Ferrari, ale v Scuderii podpísal kontrakt od roku 2025 na viacročné obdobie. Charles Leclerc, tvár Ferrari novej generácie, si poistil svoje miesto až do roku 2026, vďaka čomu bude stredobodom plánov tímu z Maranella ešte niekoľko sezón.
Na opačnom konci spektra sú piloti s nejasnou budúcnosťou. Sergio Pérez, dlhoročný partner Verstappena, má zmluvu v Red Bulle len do roku 2024 a tlak na jeho výkon je, vzhľadom na Norrisove a Piastriho výkony u McLarenu i na ďalších čiernych koňoch gridu, obrovský. Rovnako otázna je situácia okolo Kevina Magnussena v Haase, alebo Logana Sargeanta vo Williamse, kde je výkonnostný konsenzus ďaleko od ideálu.
Fanúšikovia Formuly 1 sledujú tiež pilotov, ktorí by mohli zamiešať kartami aj mimo špičkových tímov. Oscar Piastri a Lando Norris v McLarene ukazujú, že budúcnosť je v oranžovom oblečení svetlá. Norris má zmluvu až do roku 2026 a tím okolo Zaka Browna urobí všetko preto, aby si britskú hviezdu udržal. Alfa Romeo, ktorá sa v roku 2026 pretransformuje na továreň Audi F1, zas s napätím pohliada na zmluvy svojich jazdcov Bottasa a Chu. To, či si udrží osvedčeného Fína alebo vsadí na nový talent, ovplyvní ďalší vývoj nemeckého projektu v kráľovnej motošportu.
Zabudnúť nemôžeme ani na ďalších ostrieľaných jazdcov – Fernando Alonso, ktorý si svojimi výkonmi v Aston Martine vyslúžil obdiv a novú dvojročnú zmluvu. Aj vďaka nemu sa z britského tímu stal rešpektovaný súper pre elitné stajne. Jeho skúsenosti sú pritom nenahraditeľné nielen v kokpite, ale aj pri vývoji monopostu a motivovaní mladých kolegov. Alonso tak, ako najstaršia stálica závodného poľa, pokračuje vo svojej kariére minimálne do konca roku 2026.
Výhľad na najbližšie sezóny je preto mimoriadne vzrušujúci. Ani tí najlepší piloti nemajú v F1 žiadne istoty; ligotavé kontrakty môžu byť prerušené nečakanými rozhodnutiami alebo silou výkonov mladých talentov. Rozhodujú nielen výsledky a rýchlosť, ale aj dlhodobé strategické myslenie vedenia tímov. S blížiacim sa vstupom Audi i prípadnými návratmi nových mien bude trh s jazdcami v F1 jeden z najživších a najdiskutovanejších aspektov sezóny.
V konečnom dôsledku si fanúšikovia môžu užívať túto šachovú partiu nielen na trati, ale aj za kulisami. Až sa otvorí tzv. silly season, kedy sa zmluvné vyjednávania a prestupy rozbehnú naplno, razom sa z letnej prestávky stane ďalšia porcia adrenalínu pre všetkých priaznivcov Formuly 1. Dráma tak nekončí šachovnicovou vlajkou – v skutočnosti sa začína hneď, keď zostúpia piloti z pódia.