Nová éra Formuly 1 sa blíži rýchlejšie, než by si mnohí fanúšikovia mysleli. V roku 2026 čakajú šampionát najväčšie technické zmeny za poslednú dekádu. FIA a tímy F1 pracujú na nových pravidlách motorov a aerodynamiky, ktoré majú garantovať vyššiu efektivitu, ekologickosť a rovnocennejšiu súťaž. Priestor pre zjednodušenie sa však zdá byť obmedzený — a nie všetkým zmenám sú jazdci naklonení.
Nové agregáty budú využívať viac elektrickej energie a na pohon bude slúžiť udržateľné palivo. Najviac diskusie však spôsobili prvé testy v simulátore, ktoré piloti absolvovali. Už dnes jazdci upozorňujú na riziko, že kokpit F1 sa s príchodom nových pravidiel stane nielen náročnejším na fyziku, ale aj na ovládanie. Niektorí piloti tvrdia, že nová technika môže vyžadovať toľko zásahov a správy systémov, že to odvádza pozornosť od samotnej jazdy.
FIA tieto obavy nezľahčuje. Zástupcovia medzinárodnej automobilovej federácie priznali, že ovládateľnosť a používateľská prívetivosť nových pohonných jednotiek sú vysokou prioritou. Cieľom úprav je zachovať výnimočný zážitok z jazdy a možnosť šou pre fanúšikov, ktorých láka kombinácia technológie a pretekárskej vášne.

Podľa dostupných informácií najväčší problém nastáva v oblasti správy energie, konkrétne tzv. „energy deployment management“. Jazdci budú musieť detailne sledovať kedy a koľko elektrickej energie môžu použiť na predbehnutie a obranu – a to v reálnom čase počas jazdy na limite. Pochopiteľne, ide aj o otázku bezpečnosti, keďže priveľká komplexnosť môže ohroziť plné sústredenie pilota.
FIA však vyvíja úzku spoluprácu s vývojármi simulátorov, výrobcami motorov a jazdcami samotnými. Už počas úvodného testovania vznikol špeciálny tím, ktorý bude analyzovať pripomienky a prispôsobovať softvér aj hardvér tak, aby zjednodušil rozhranie jazdca s autom. V hre sú možnosti popri hardvérových tlačidlách najmä softvérové automatizácie – tie by mohli pilota odbremeniť od nutnosti „programovať si“ auto počas každého kola.
Tímy však nechcú, aby sa Formula 1 stala iba „jazdou na autopilot“, kde by o výsledku rozhodoval najlepší softvér, nie vodič. Prím by mala aj naďalej hrať jazdecká zručnosť, schopnosť pracovať s pneumatikami a strategické myslenie. Zástupcovia Mercedesu aj Ferrari v rozhovoroch deklarovali, že túto rovnováhu si budú strážiť.
Pretekári pohľadom do budúcnosti vnímajú šancu priblížiť F1 mladším generáciám cez dôraz na technologické inovácie, no zároveň sa obávajú „prerastenia“ športu do príliš komplexného systému. Fanúšikovia si preto môžu byť istí, že všetky zmeny sa budú detailne testovať ešte pred sezónou 2026 a FIA je pripravená prijať úpravy na základe spätnej väzby.
Zostáva nám len dúfať, že nová technika F1 prinesie dychberúce preteky, dramatické súboje a zachová nielen jedinečnosť, ale aj čistý jazdecký zážitok pri zachovaní vysokých technologických štandardov, ktoré od kráľovskej disciplíny motorsportu očakávame.