Formula 1 sa pripravuje na významnú revolúciu v technických pravidlách, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2026. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) odhalila niekoľko kľúčových tém, ktorými sa bude zaoberať, aby zabezpečila, že jazda na okruhu zostane prirodzená, férová a atraktívna pre fanúšikov i tímy. V centre pozornosti je predovšetkým snaha zabrániť takzvaným „neprirodzeným“ praktikám v pretekoch, ktoré by mohli vyplynúť z nových pravidiel pohonných jednotiek a aerodynamiky.
Od sezóny 2026 vstupujú do platnosti nové hybridné motory s väčším podielom elektrifikácie a výrazne nižšou hmotnosťou monopostov. Zároveň dôjde k redukcii aerodynamického odporu a zvýši sa dôraz na využívanie elektrickej energie, ktorá sa bude generovať predovšetkým rekuperáciou. FIA však upozorňuje, že zvýšený výkon a rekuperácia môžu ovplyvniť dynamiku pretekov spôsobmi, na ktoré Formula 1 nie je zvyknutá.
Jednou z obáv je napríklad to, že jazdci budú musieť v istých momentoch na trati spomaľovať alebo meniť spôsob jazdy len kvôli tomu, aby si na neskôr ušetrili viac elektrickej energie. To by mohlo viesť ku komplikovaným a pre divákov mätúcim strategickým súbojom, ktoré nebudú mať s prirodzenou rýchlosťou a zručnosťou jazdcov nič spoločné. FIA preto intenzívne pracuje na detailoch pravidiel, ktoré takéto situácie eliminujú a zachovajú esenciu čistého pretekania.
Šéf FIA pre monoposty, Nikolas Tombazis, zdôrazňuje, že cieľom je, aby sa preteky nerozhodovali v „technickej miestnosti“ vďaka komplexnej energetickej stratégii, ale priamo na trati, medzi samotnými jazdcami. „Chceme, aby jazdci počas pretekov jazdili naplno a nesústredili sa na zložité matematiky. Je dôležité, aby strategické rozhodovanie nepopieralo samotnú podstatu pretekania,“ vyhlásil Tombazis.
Zmena obmedzení aerodynamiky a zvýšené využívanie elektrickej energie navyše prinesie nové výzvy pre výrobcov. Tí musia nájsť optimálny kompromis medzi účinnosťou motorov a šasi, a zároveň zabezpečiť dostatočnú zábavu pre fanúšikov. FIA nemieni pripustiť, aby vďaka „hraniu sa“ so spotrebou energie vznikali až komické situácie, keď budú monoposty na rovinkách zámerne spomaľovať alebo vytvárať „vláčiky“, ako sa občas deje v nižších sériách či kvalifikáciách.
Podľa doteraz zverejnených návrhov budú v novom formáte pohonné jednotky klásť väčší dôraz na elektrickú časť. Motivujú jazdcov byť aktívnymi aj v rekuperácii, aby mali dostatok energie na boj o rýchle kolá i predbiehanie. FIA plánuje nastaviť pravidlá tak, aby bola stratégia jednoducho pochopiteľná aj pre bežného diváka a zároveň aby rozhodujúcim faktorom zostala šikovnosť za volantom.
Fanúšikovia Formuly 1 sa majú rozhodne na čo tešiť – nová éra ponúkne rýchlejšie, ľahšie a efektívnejšie monoposty, ktoré by mali byť dynamickejšie a umožniť ešte viac vzrušujúce súboje na trati. Súťaživosť medzi tímami sa môže dramaticky zmeniť, keďže príchod nových výrobcov pohonných jednotiek ako Audi, spolu s výstupom Red Bull Powertrains prinesie čerstvý vietor do sveta Grand Prix. Ak FIA dokáže správne nastaviť pravidlá, môže sa začať jedno z najfascinujúcejších období v histórii F1.