Nová éra Formuly 1 sa nezadržateľne blíži a rok 2026 prinesie najväčšie technologické zmeny poslednej dekády. Okrem úplne nových pohonných jednotiek či zmenšenej aerodynamiky čaká inžinierov ešte jedna nečakaná výzva: brzdový systém. V zákulisí tímov sa už intenzívne diskutuje o tom, ako si poradia s požiadavkami na vyššiu účinnosť rekuperácie a súčasne obmedzenou veľkosťou a kapacitou brzdových komponentov.
Hlavným dôvodom tejto výzvy sú nové pravidlá hybridného pohonu, ktoré výrazne navýšia výkonnosť elektromotorov MGU-K a ich schopnosť získavať energiu pri brzdení. V novom koncepte bude MGU-K schopné rekuperovať až 8,5-krát viac energie ako v aktuálnej špecifikácii. Súčasná zadná brzda už síce spolupracuje s hybridnou jednotkou, no od roku 2026 bude jej rola ešte dramatickejšia – elektrický systém totiž preberie podstatnú časť brzdného účinku, najmä na zadnej náprave.
To však so sebou prináša niekoľko komplikácií. Mechanický brzdový systém dostane menší priestor, a tak je obrovskou úlohou zabezpečiť, aby brzdové kotúče a platničky ostávali v správnom teplotnom okne a zvládli náročnosť trate počas celého pretekového víkendu. Podľa inžinierov a šéfdizajnérov niekoľkých tímov môžu byť brzdy „jedným z najväčších problémov novej generácie monopostov“.

Tímy tak musia vyvinúť inteligentné stratégie, ktoré spoja elektronikou riadenú rekuperáciu a klasické karbonové brzdy. Nové predpisy obmedzia aj množstvo energie, ktorú môže MGU-K pri brzdení ukladať do batérií - vznikajúca rovnováha je preto kľúčová. Aerodynamické zmeny zároveň znížia prítlak, v dôsledku čoho bude brzdenie ešte náročnejšie, keďže monoposty budú menej „zasekané“ k asfaltu vo vysokých rýchlostiach. Inžinieri sa budú musieť spoľahnúť na rafinovanú spoluprácu medzi softwareom, nariadenými brzdovými diskami a správnym chladením, inak môže dôjsť k prehrievaniu zadných pneumatík či nedostatočnému brzdnému účinku.
Zaujímavosťou je, že maximálny možný priemer brzdových kotúčov bude menší, a chladenie ich bude obmedzené, čo posilňuje výzvu efektivity. Veľkým problémom môže byť napríklad trať v Montreale alebo Baku, kde prudké spomaľovanie stavia na hranicu možností aj dnešné brzdy. Experti preto očakávajú, že zostavenie perfektnej brzdovej sústavy bude ešte cennejším žolíkom pri súbojoch o najvyššie priečky – možno dokonca rozhodujúcim faktorom pre celé šampionáty.
Ďalším elegantným riešením môže byť aj nový softvér na riadenie brzdového balansu, ktorý v reálnom čase dynamicky rozdelí výkon medzi prednú a zadnú nápravu podľa potreby. Spolu s evolúciou technológie snímačov bude možné v reálnom čase sledovať nielen teploty komponentov, ale aj stav opotrebenia platničiek a disku. Takéto detailné dáta umožnia tímom presnejšie manažovať riziko prehrievania, a tým minimalizovať straty na trati.
Rok 2026 bude teda nielen o nových motoroch a revolučnej aerodynamike, ale aj o inteligencii brzdových systémov, ktoré zlúčia silu elektroniky s tradičnými materiálmi F1. Fanúšikovia sa tak môžu tešiť na dramatické strategické súboje, náročné prebrzdenia aj technické výzvy, aké kráľovná motošportu ešte nevidela. S napätím tak sledujme, ktoré tímy zvládnu túto technickú rebus najlepšie a vytvoria brzdy, ktoré zmenia charakter samotných pretekov!