Americká automobilová značka Cadillac mieri do Formuly 1 a pripravuje sa na svoj debut v roku 2026. Ich vstup predstavuje jednu z najväčších noviniek v moderných dejinách šampionátu. Toto odhodlanie potvrdené nedávnymi správami podčiarkuje, že Cadillac nenecháva nič na náhodu – už čoskoro budú mať možnosť testovať skutočný F1 monopost, hoci zatiaľ od rivalov. Tento krok je jedinečný v histórii severoamerických automobiliek vo Formule 1 a približuje Cadillac k skutočnému súťažnému prostrediu ešte pred oficiálnym štartom ich vlastného tímu a auta.
Projekt vzniká v spolupráci s Andretti Global, pričom značka Cadillac bude technickým a marketingovým pilierom tejto zostavy. Hoci ich vstup do šampionátu ešte čaká finálne potvrdenie zo strany Liberty Media a samotnej F1, Cadillac už demonštruje vážnosť svojich plánov. Testovanie monopostu od renomovaného súčasného tímu F1, ktorého meno zatiaľ nie je verejné, poskytne inžinierom a jazdcom Cadillacu neoceniteľné poznatky o správaní najmodernejších pretekárskych vozidiel. Výsledky zozbierané počas tohto testu budú aplikované na vývoj ich revolučného vlastného monopostu pre 2026.
Skúšky monopostu od iného tímu predstavujú vynikajúcu príležitosť pre tím Andretti-Cadillac zorientovať sa v prostredí Formuly 1, z historického aj technologického hľadiska. Jazdci a technici získajú referenčné body voči konkurencii, lepšie porozumejú procesom okolo prípravy šasi, náročnosti boja s pneumatikami či aerodynamickým výzvam. Navyše, umožnia tímu optimalizovať pracovné prostredie ešte predtým, ako do súťaže vstúpi s vlastným vozidlom postaveným pod novými pravidlami pre rok 2026.

Pripomeňme si, že od roku 2026 vstúpia do platnosti nové technické predpisy, ktoré dramaticky menia architektúru pohonných jednotiek. Okrem využitia vyššieho podielu elektrickej energie budú musieť tímy zvládnuť aj obmedzenia v oblasti palív a efektivity. Pre Cadillac to znamená dvojitú výzvu: okrem zvládnutia samotného šampionátu pripraviť IE nové hybridné pohonné jednotky spoločne s partnermi. Už teraz sa však ukazuje, že Cadillac považuje F1 za stredobod svojej globálnej stratégie. Investície do nového výskumno-vývojového centra a manažérsky tím s bohatými skúsenosťami potvrdzujú, že americký tím neberie projekt len ako marketingový ťah.
Formulové kulisy sa menia – po nedávnych vstupoch Audi (v spolupráci so Sauberom od 2026) a Partnerských snahách Fordu so stajňou Red Bull, je príchod Cadillacu ďalším dôkazom rastúcej atraktivity najprestížnejšej motoršportovej platformy. Vstupuje totiž značka, ktorá bola v minulosti synonymom luxusu a komfortu, no teraz sa snaží preraziť aj medzi pretekárskou elitou. S Andretti Global majú na dosah kombináciu amerického know-how so skúsenosťou z európskych okruhov – a napodobniť úspech Mercedesu alebo Ferrari bude pre nich výzvou, ale i možným prekvapením.
Slovenskí fanúšikovia Formuly 1 budú mať o čom diskutovať – nie je bežné, aby nové tímy dostali šancu dôkladne vyskúšať technológiu svojich súperov ešte pred debutom. Ak sa Cadillac a Andretti skutočne postavia na štart v roku 2026, rozprúdime na okruhoch i v garážach mladú rivalitu, ktorá môže posunúť šport aj technologický vývoj v F1 opäť o úroveň vyššie. Ako rýchlo dokážu zúročiť svoje skúsenosti a kontakty, ukáže až prvý test a ostrý ročník. No už dnes vieme, že Formulu 1 čakajú veľké zmeny – a Cadillac bude ich súčasťou.