Americký tím Haas F1 čelí jednému z najzásadnejších momentov svojej existencie. Tím, ktorý sa od svojho vstupu do Formuly 1 v roku 2016 drží prevažne na chvoste štartového poľa, stojí pred potenciálnou prelomovou dohodou s jedným z najväčších automobilových gigantov na svete – Toyotou. Práve partnerstvo s japonskou značkou by mohlo zásadne ovplyvniť budúcnosť tímu po zavedení nových technických pravidiel v roku 2026.
V súčasnosti Haas úzko spolupracuje s Ferrari, pričom jej monopost využíva talianske pohonné jednotky a viaceré komponenty. Táto stratégia umožnila tímu vstup do Formuly 1 s minimálnymi investíciami a rýchlejším zázemím. S príchodom novej éry však Formula 1 smeruje ku komplexnejším pohonným jednotkám a ekologickejším technológiám, na čo sa tradiční „konštruktéri“ pripravujú už dnes.
Nové motorové predpisy, platné od roku 2026, prinesú zvýšenie podielu elektrickej energie v pohonných jednotkách a dôraz na udržateľnosť. V tejto súvislosti sú automobilky, ktoré už tradične investujú do vývoja a inovácií, vo výraznej výhode. Práve Toyota - s obrovskými skúsenosťami z hybridných technológií vo vytrvalostných pretekoch - predstavuje pre Haas príležitosť stáť na silných technologických základoch.

Viaceré špekulácie zo zákulisia Formuly 1 hovoria, že pre sekciu Toyota Motorsport v Kolíne by mohla spolupráca so stajňou Haas znamenať návrat do najvyššej ligy motoršportu. Toyota naposledy pôsobila vo Formule 1 v roku 2009, odvtedy však nepriamo podporuje viacero projektov a aktívne sa venuje pretekárskym technológiám vo vytrvalostných sériách. Spojenie týchto skúseností s dynamikou a americkou mentalitou tímu Haas by mohlo vzniknúť unikátne spojenie, aké Formule 1 dlhodobo chýba.
Z pohľadu logistiky a kapacít majú obe strany čo ponúknuť. Haas využíva technické centrum v Banbury vo Veľkej Británii a úzko kooperuje s Dallarou v Taliansku, kým Toyota disponuje moderným zázemím v Nemecku. Možnosť spoločného vývojového programu, či dokonca stavby vlastného monopostu bez odkázanosti na Ferrari, by bola prudkým posunom vpred a umožnila by tímu výraznejšiu nezávislosť.
Pre fanúšikov je samozrejme dôležitá aj otázka konkurencieschopnosti. Partnerstvo s Toyotou by mohlo Haas konečne posunúť zo zadných radov bližšie k stredu poľa – alebo dokonca k bojom o pódiá. Všetko však závisí od konkrétnych technických detailov dohody, rozsahu zapojenia Toyoty a ochoty investovať do komplexného programu, nie len dodávať komponenty.
Nemožno zabúdať ani na to, že konkurenčné tímy ako Audi, Honda (cez Aston Martin) či Red Bull Powertrains masívne inovujú svoje pohonné jednotky. Ak chce Haas udržať krok s modernou vlnou výrobcov, partnerstvo s globálnym lídrom v oblasti hybridov je kľúčové. Príchod Toyoty do Formuly 1 cez Haas by mohol naštartovať ďalšiu éru intenzívnych súbojov nielen na trati, ale aj vo vývojovom závode mimo paddocku.
V najbližších mesiacoch bude rozhodujúce, či sa tímu pod vedením Guenthera Steinera podarí dotiahnuť rokovania do úspešného konca. Takýto krok by mohol zapísať kapitolu, v ktorej sa Haas podľa pravidiel roku 2026 premení z outsidera na rešpektovaného hráča s podporou legendárnej japonskej technológie. Fanúšikovia Formuly 1 sa tak môžu tešiť na turbulentné preteky nielen na trati, ale aj v zákulisí tímových zmlúv a vývojových rozhodnutí.