Verstappen odhalený: Prečo nemohol použiť Hamiltonovu fintu!

Verstappen odhalený: Prečo nemohol použiť Hamiltonovu fintu!

Tím FansBRANDS® |

Finálový súboj o titul majstra sveta Formuly 1 vždy prináša napätie, taktické šachy a niekedy aj kontroverzné momenty. V sezóne 2021 sa medzi Maxom Verstappenom a Lewisom Hamiltonom odohralo jedno z najdramatickejších záverov v histórii F1. Fanúšikovia aj odborníci často porovnávali záverečný boj v Abú Zabí s pamätným finále z roku 2016, keď Hamilton proti svojmu vtedajšiemu tímovému kolegovi Rosbergovi zvolil odlišnú taktiku. Bežne sa pýtame – prečo Verstappen nemohol použiť „Hamiltonovu“ stratégiu spomaľovania súpera v rozhodujúcich okamihoch veľkej ceny?

Lewis Hamilton bol v roku 2016 v netradičnej pozícii, keď potreboval získať titul a jediná jeho šanca, ako ovplyvniť dianie na trati, bolo vedome spomaliť tempo a „naťahovať“ Rosberga smerom k prenasledovateľom, aby sa mohol spoľahnúť na outsiderov, ktorí mali šancu Rosberga predbehnúť. Mercedes mu vtedy z tímu opakovane nariaďoval, aby pridal plyn, no Hamilton si šiel svoje a zachytil sa do športovej histórie.

Prečo sa teda Verstappenovi v roku 2021 v Abú Zabí nedalo použiť podobné triky? Odpoveď je viacvrstvová a ukazuje zmeny v stratégiách tímov, nových pravidlách a nevyspytateľnosti moderných pretekov. Zásadný rozdiel tkvie v tom, v akej pozícii sa obaja piloti pri vstupe do posledného preteku nachádzali a zároveň aj v celkových okolnostiach, ktoré sa v priebehu veľkej ceny vyvinuli.

Formula 1 Fansbrands

Na rozdiel od Hamiltona v roku 2016, Verstappen neviedol preteky; práve naopak – väčšinu času počas poslednej veľkej ceny viedol Lewis Hamilton. Ak by Verstappen v tom čase uvažoval podobne ako Hamilton v minulosti, nemal by tú výhodu byť vpredu a určovať tempo. Najväčší rozdiel však spôsobila nutnosť neustále útočiť a hľadať spôsob, ako Hamiltona predbehnúť, nie ho spomaľovať. Hamilton ovládal vlastné tempo a Red Bull hľadal akúkoľvek príležitosť zmeniť priebeh súboja – najmä cez tzv. „undercut“ v boxoch a správne načasovanie výmeny pneumatík.

Dôležitým faktorom bola aj povaha trate v Abú Zabí a rozdiely v pneumatikách. Novšie zloženia gum a rozdielna stratégia medzi Red Bullom a Mercedesom zmenšovala možnosť hromadiť za sebou pretekárov v tesnom balíku, ako sme to videli pri Hamiltonovom slow-pacingu v roku 2016 v Abu Dhabi. Navyše, vývoj pretekov v roku 2021 bol dramaticky ovplyvnený safety carom po nehode Nicholasa Latifiho. Práve zásah riaditeľstva pretekov otvoril Verstappenovi šancu zastaviť v depách po čerstvé pneumatiky. Posledné kolá sa potom stali doslova sprintom k titulu, kde už nebolo priestor na žiadnu taktickú brzdu, ale len čistý útok.

Rozhodujúci rozdiel je tak vo východiskovej pozícii pilota a v reálnych možnostiach ovplyvniť závodníkov okolo seba. Kým Hamilton v roku 2016 držal karty v rukách ako vedúci jazdec a mohol taktizovať s tempom, Verstappen v roku 2021 musel prijať dynamickú rolu prenasledovateľa. Pre fanúšikov Formuly 1 je zaujímavé sledovať, ako každý boj o titul vyžaduje inú zmes nervov, risku a kreativity zo strany jazdcov aj ich tímov.

Nech už fandíte komukoľvek, jedno je isté: súboje o titul píšu najdramatickejšie kapitoly F1. Aj najlepší jazdci sveta musia prispôsobovať taktiku nielen súperom, ale aj meniacim sa podmienkam a reguláciám. To robí Formulu 1 tým najvzrušujúcejším motoristickým športom na svete.