🏁 Nasledujúci víkend F1®: 👉 Pozri podrobnosti!

🏆 Poradie F1®: 👉 Pozri teraz!

Zaplatí Verstappen za limity? Formula 1 otriasa škandál!

Zaplatí Verstappen za limity? Formula 1 otriasa škandál!

Tím FansBRANDS® |

Všetko, čo potrebujete vedieť o F1 cost cape: Nová éra férovosti a rozpočtovej disciplíny vo Formule 1

Formula 1 prešla v posledných rokoch dramatickými zmenami – nie len na trati, ale aj mimo nej. Zavedenie rozpočtového stropu (cost cap) od sezóny 2021 predstavuje najvýznamnejšiu ekonomickú reformu v histórii tohto športu. Hlavným cieľom tohto kroku je spraviť majstrovstvá sveta F1 konkurencieschopnejšie, férovejšie a udržateľnejšie, pričom sa zabráni dominancii tých najbohatších tímov.

Ešte pred niekoľkými rokmi mohli tímy ako Mercedes, Ferrari alebo Red Bull utrácať stovky miliónov dolárov na technický vývoj. Menšie tímy však nedokázali držať krok, čo spôsobovalo obrovské rozdiely na trati aj na účtoch. Rozpočtový strop bol navrhnutý nielen na zníženie týchto rozdielov, ale aj ako krok smerom k celkovej finančnej udržateľnosti a transparentnosti športu.

Od roku 2021 platí základná hranica rozpočtu na úrovni 145 miliónov USD na tím a sezónu, ktorá sa postupne znižovala (v sezóne 2022 na 140 miliónov, v 2023 na 135 miliónov). Do tejto sumy sa však nezapočítavajú niektoré náklady, ako napríklad mzdy najvyššie postaveného tímového trojica (jazdec, riaditeľ tímu, technický riaditeľ), marketing, cestovné náklady a vývoj pohonných jednotiek.

Formula 1 oblečenie FansBRANDS

Dôležité je, že rozpočtový strop sa každý rok mierne upravuje kvôli inflácii a situáciám, ako je pridanie nových pretekov do kalendára. Ak sa v sezóne pridá viac veľkých cien nad štandardných 21, môže sa rozpočet upraviť o určitú sumu (približne 1,2 milióna USD za každé ďalšie preteky).

FIA spolu s nezávislým auditom dôkladne sleduje dodržiavanie cost capu. Každý tím musí ku koncu sezóny predložiť podrobný finančný report, ktorý analyzujú ekonómovia FIA. V prípade porušenia nariadenia hrozia tímom viaceré sankcie – od finančných pokút cez odobratie bodov až po možnosť straty výsledkov či obmedzenia v budúcom vývoji monopostov. Vieme už, že Red Bull v roku 2021 rozpočet mierne prekročil a FIA mu udelila finančnú pokutu aj športové tresty.

Kritici tvrdia, že najväčšie tímy si aj napriek cost capu dokážu vďaka bohatým infraštruktúram pomôcť viac ako menšie stajne. No práve prísne pravidlá, každoročné audity a transparentnosť posúvajú F1 bližšie k cieľu – spravodlivému súpereniu. Navyše, znižovanie výdavkov otvára priestor novým výrobcom a investorom vstúpiť do sveta „kráľovnej motošportu“.

Cost cap mení aj fungovanie vývoja. Tímy musia lepšie plánovať investície, optimalizovať personál, a zefektívniť nasadzovanie nových vylepšení v priebehu sezóny. Už nejde iba o to, kto má väčší rozpočet, ale aj o šikovnosť vo využívaní zdrojov.

Na záver treba povedať, že zavedenie rozpočtového stropu je možno najzásadnejšou zmenou v novodobej histórii F1. Ak dokáže FIA udržať systém férosti a kontroly, môžeme sa v nasledujúcich rokoch tešiť na ešte vyrovnanejšiu, nepredvídateľnejšiu a napínavejšiu Formulu 1. Rozpočtový cap totiž nie je len o peniazoch, ale predovšetkým o budúcnosti tohto športu.