Max Verstappen, trojnásobný majster sveta Formuly 1, sa nedávno vyjadril k tomu, ako súčasné monoposty zaostávajú za vozidlami z predošlého desaťročia. Podľa jeho názoru boli autá z roku 2010 výrazne lepšie z pohľadu jazdného zážitku, možnosti predbiehania či samotnej zábavy za volantom. Ak by malo dôjsť k skutočnému zlepšeniu kvality pretekov, mal by sa šport inšpirovať technológiami a filozofiou práve z tohto obdobia.
Podľa Verstappena hlavný problém dnešných áut spočíva vo vysokej hmotnosti, obrovskej závislosti na aerodynamike a nedostatočnom zvukovom prejave, ktorý dotvára zážitok nielen jazdcom, ale aj fanúšikom na okruhoch. „Monoposty z rokov 2010–2012 boli ľahšie, obratnejšie a predsa dosahovali fantastické výkony. Navyše, mali neuveriteľný zvuk V8 motorov, ktorý bol neodmysliteľnou súčasťou Formuly 1,” priznáva Verstappen.
Dnešné autá s hybridným pohonným ústrojenstvom môžu byť síce ekologickejšie a technologicky pokročilejšie, no paradoxne utrpelo niekoľko kľúčových aspektov, ktoré robili tento šport jedinečným. Technické inovácie posledného desaťročia, najmä extrémna závislosť na prítlaku a zložité systémy riadenia energie, podľa Verstappena podporujú jazdecký stereotyp namiesto kreativity, agresivity a súbojov koleso na koleso.

V roku 2010 prežívala Formula 1 podľa mnohých expertov i samotných jazdcov jednu z najzaujímavejších é r. Príchod nových tímov, intenzívne strategické súboje, menšie rozdiely medzi výkonnosťou a omnoho živší súboj v strede poľa. Výrazný vplyv mal nielen charakter áut, ale aj vtedajšie gumy a absencia mnohých automatických asistentov jazdcov – predbiehanie a manévre mali opäť vyššiu váhu a vyžadovali si reálny talent.
Verstappen tiež poukazuje na fakt, že súčasné monoposty majú pre moderného diváka často príliš komplexný jazdný prejav, čo uberá na napínavosti. „Ak by sme sa vrátili k ľahším autám, s prirodzeným zvukom a jednoduchším, agresívnejším aerodynamickým balíkom, jazdci by museli opäť viac riskovať a do pretekov by sa vrátilo viac neočakávaných momentov,” tvrdí Max. Mnoho fanúšikov staršej generácie určite spomína na časy, keď sa piloti neraz museli vysporiadať s nepredvídateľnosťou monopostov a limity auta i trate boli omnoho skutočnejšie.
Zároveň však Verstappen chápe snahy FIA smerom k udržateľnej technológii a dlhodobej vízii budúcnosti F1. Dôležité však podľa neho je, aby sa ekológia nepostavila na úkor zábavy, adrenalínu a autenticity športu. Už teraz FIA pripravuje na rok 2026 novú generáciu pravidiel a mnoho jazdcov, expertov aj fanúšikov dúfa, že budú vyvážením starých hodnôt so súčasnými technologickými štandardmi.
Aj budúcnosť Formuly 1 stojí práve pred otázkou, kde medzi tradíciou, technikou a show nájsť optimálnu rovnováhu. Verstappenov apel na minulosť je podľa mnohých impulzom zamyslieť sa nad tým, čo robí F1 tým, čím bola kedysi – športom, v ktorom bola odvaha a umenie jazdcov rovnako dôležité ako špičková technika.