V posledných mesiacoch sa v zákulisí Formuly 1 čoraz intenzívnejšie diskutuje o budúcnosti pohonných jednotiek. Po dlhých rokoch hybridnej éry, ktorá začala v roku 2014, získavajú na sile hlasy požadujúce návrat k jednoduchším a hlasitejším motorom. Výrobcovia, vrátane najväčších hráčov ako Mercedes, Ferrari, Red Bull Powertrains či Audi, prejavili ochotu uvažovať o znovuzavedení motorov V8. Toto by predstavovalo zásadnú zmenu oproti súčasným šesťvalcovým hybridným agregátom.
Zástupcovia tímov sa jednoznačne zhodujú na tom, že Formula 1 musí ostať relevantná nielen z pohľadu zábavy pre divákov, ale aj ako technologické laboratórium pre automobilový priemysel. Motorové pravidlá majú byť preto vyvážené – spojiť emócie a pretekársku vášeň s modernými ekologickými štandardmi. Súčasné hybridné motory síce priniesli značné inovácie, no zároveň mali vplyv na zvýšenie nákladov a často komplikovali jazdcov aj divákov. Z návrhmi na návrat k V8 však prichádzajú nielen nostalgiou poháňané argumenty za zvuk a jednoduchosť, ale aj tlak znižovať prevádzkové náklady a pritiahnuť nových fanúšikov.
Šéf Mercedesu Toto Wolff však podčiarkol, že nikto z výrobcov si neželá vznik duplicitných programov, ktoré by ešte viac zvýšili náklady. Podľa jeho slov je kľúčové, aby akýkoľvek prechod – či už k V8 alebo k inému typu agregátu – prebiehal v súlade so všetkými aktérmi. Ostatné značky s ním súhlasia, pričom zdôraznili potrebu jasného harmonogramu a transparentných pravidiel. Súčasná hybridná éra bola nákladná nielen na vývoj, ale aj na údržbu a logistiku, čo podľa mnohých brzdí potencionál prijatia nových tímov či výrobcov.

Debata o motorizácii v F1 spätne oživuje aj diskusiu o vplyve hybridných technológií na šou a správanie monopostov na trati. Viacero analytikov upozorňuje, že súčasné pohonné jednotky majú často príliš komplexnú charakteristiku krútiaceho momentu a regenerácie energie, čo môže brzdiť agresívny pretekársky štýl. Motory V8 boli naopak známe svojou instantnou reakciou na plyn a legendárnym zvukom, ktorý mnohí fanúšikovia F1 považujú za neodmysliteľnú súčasť atmosféry kráľovskej motoristickej disciplíny.
Aj keď návrat k V8 znamená väčšiu jednoduchosť a potenciálne výraznú úsporu nákladov, pravidlá FIA a celá stratégia šampionátu sa čoraz viac zameriavajú na znižovanie uhlíkovej stopy. Očakáva sa preto, že ak by došlo k návratu k spaľovacím V8 motorom, tak určite za použitia pokročilých ekologických palív či ďalších technológií šetrných k životnému prostrediu. Veľa fanúšikov a niektorí jazdci už vyjadrili túžbu po motorizácii, ktorá dokáže oživiť nielen nostalgické spomienky ale hlavne akciu na trati.
Podľa zákulisných informácií by s novou érou pohonných jednotiek mohli súvisieť aj ďalšie zmeny v pravidlách. Spolu s tlačením na ekologické inovácie by sa mohlo upraviť aj aerodynamické pravidlá, s cieľom ešte viac zdôrazniť schopnosti jazdcov a prilákať na preteky ešte väčší počet globálneho publika. Všetko však bude záležať na tom, ako sa výrobcovia a vedenie F1 dokážu dohodnúť na spoločnej a finančne rozumnej ceste do budúcnosti. Pre fanúšikov znamená táto diskusia nádej na návrat k motorizácii, ktorú všetci zbožňujú, a súčasne na zachovanie F1 ako symbolu moderných technológií a zábavy.
Vývoj v tejto oblasti bude nesporne jednou z hlavných tém najbližších rokov a môže zásadne ovplyvniť podobu Formuly 1 v ďalšom desaťročí. Otázka, aké motory budeme počúvať na legendárnych tratiach ako Monza či Spa o pár rokov, zostáva otvorená – kľúčom však bude súhra inovácií, ekológie a zároveň rešpektu k tradíciám športu. Formula 1 sa tak opäť raz nachádza na deliacej čiare medzi minulosťou a budúcnosťou.