Sezóna 2024 vo Formule 1 priniesla pre Alpine F1 tím mnoho výziev, nečakaných obratov a otázok, na ktoré zatiaľ hľadajú odpovede nielen jazdci, ale aj vedenie tímu. Francúzske zoskupenie sa v posledných rokoch snažilo systematicky prebojovať smerom k popredným priečkam, no tento rok sa dostali do situácie, ktorá nie je práve prívetivá pre tím s vysokými ambíciami. Poďme sa pozrieť na to, ako si Alpine vedie v prvej polovici sezóny a čo by mohlo čakať na zvyšok roka.
Tím Alpine vstupoval do roka 2024 s zostavou zohratých pretekárov – Estebanom Oconom a Pierrom Gaslym, pričom obaja sú držiteľmi víťazstiev v Grand Prix a majú dostatočný potenciál na ďalší progres. Avšak už úvodné podujatia ukázali, že monopost A524 nedokáže konkurovať ani tímom zo stredu poľa. Očakávania, že Alpine bude pravidelne bojovať o body, sa veľmi rýchlo rozplynuli. Problémy s nedostatkom výkonu motora Renault, nevyváženým šasi a nespoľahlivou aerodynamikou spôsobili, že tím sa často pohyboval len na hranici postupov z Q1 do Q2.
V jednej chvíli sa zdalo, že by sa mohol začať „výsledkový odraz“ po zlepšených aktualizáciách, no realita bola ďaleko od optimizmu. Najvýraznejší moment prišiel počas Veľkej ceny Monaka, kde tím získal cenný bod a Ocon ukázal svoje pretekárske umenie aj napriek incidentu s Gaslym, ktorý vyústil do komplexnejšieho preskúmania vnútornej tímovej dynamiky. Boj medzi jazdcami na trati síce ukázal, že obaja Francúzi majú chuť víťaziť, no zároveň zdôraznil fakt, že Alpine zápasí nielen s konkurenciou, ale aj s vnútorným napätím.
Hodnotenie polčasu naznačuje aj potrebu zásadnej reorganizácie vo vedení tímu, ktorú Alpine začal už v predchádzajúcich mesiacoch. S výmenou technického riaditeľa a sériou ďalších personálnych zmien dúfa, že sa podarí priniesť nový impulz a čerstvú víziu do vývoja monopostu. Paradoxne však vplyv týchto zmien ešte nie je badateľný na trati – Alpine stále nedosahuje stabilné výsledky a body pribúdajú len sporadicky.
Motivačne sa to odráža aj na samotných jazdcoch. Ocon po oznámení odchodu na konci roka 2024 už vyhlásil, že hľadá nové výzvy, pričom Gasly ostáva v tíme ponorený do neistoty ohľadom svojej budúcnosti. Táto situácia neprospieva vnútornej rovnováhe, no umožňuje jednotlivcom načerpať nové sily a sústrediť sa na osobné maximum. Nepochybne však platí, že ak Alpine nenájde recept na zlepšenie technických parametrov auta, individuálne talenty jazdcov nebudú stačiť na zápolenie s McLarenom, Aston Martinom či Williamsom.
Z pohľadu fanúšikov je tento ročník pre Alpine určite sklamaním. Kombinácia slabých výsledkov, technických problémov a neistoty okolo budúcnosti jazdeckej dvojice vytvára pocit stagnácie. Napriek tomu však Formula 1 mechanizmus nikdy nestráca schopnosť prekvapiť a často práve v ťažkých chvíľach prichádza zlom. Priaznivci modrej francúzskej stáje dúfajú, že už očakávané veľké aktualizácie nasadené v letnej prestávke prinesú konečne vytúžený posun vpred.
Pred druhou polovicou sezóny stojí Alpine pred najväčšou výzvou posledných rokov: musia nájsť spôsob, ako vylepšiť svoj výkon na trati, priviesť tím k väčšej vnútornej stabilite a opäť presvedčiť svet, že sú schopní naplniť dávne ambície o návrat na pódium. Zostáva otázkou, či sa im to podarí už tento rok, alebo príde skutočný reštart až s úplnou premenu v roku 2025. Tak či tak, nasledujúce Grand Prix sľubujú poriadnu dávku dramatu, napätia a nečakaných zvratov nielen pre Alpine, ale pre všetkých fanúšikov Formuly 1.