V posledných rokoch sa dynamika Formuly 1 čoraz viac odvíja nielen od jazdeckého umenia, ale aj od stratégie tímov a výkonu pneumatík. Pneumatiky sú totiž tým jediným bodom kontaktu medzi monopostom a asfaltom, pričom ich správny výber, manažment i pochopenie jednotlivých zmesí môže rozhodnúť o tom, kto bude stáť na pódiu a kto zostane mimo bodovaných miest.
Práve preto upútal pozornosť fanúšikov i expertov krok spoločnosti Pirelli, ktorá oznámila, že pre preteky v Austine a Mexico City nasadí mäkšie zmesi pneumatík oproti minulému roku. Vo Formule 1 je každý detail dôležitý a zmena v tvrdosti pneumatík môže ovplyvniť nielen stratégiu zastávok v boxoch, ale aj celkový charakter tréningov, kvalifikácie a najmä hlavného závodu.
Zmena prichádza po dôkladnej analýze minuloročných pretekov a skúseností s najnovšou generáciou monopostov. Cieľom výrobcu je ponúknuť ešte širšie strategické možnosti a podnietiť viac akcie na trati. Očakáva sa preto, že budeme svedkami väčšej variability v stratégii tímov, častejších zastávok i odlišného prístupu k opotrebovaniu pneumatík.

Preteky v Austine na okruhu Circuit of The Americas a na autodróme Hermanos Rodríguez v Mexico City sú známe svojimi špecifickými nárokmi na gumy. Hoci povrch trate v Texase je drsný a sekcia esiek po štarte je jednou z najrýchlejších v kalendári, posledné preteky ukázali, že opotrebovanie pneumatík nie je tak výrazné, ako sa predpokladalo. To otvorilo cestu k tomu, aby Pirelli tentokrát zvolilo mäkšie zmesi C4, C3 a C2 namiesto minuloročnej kombinácie C3, C2 a C1. Rovnaký prístup bol zvolený aj pre Mexiko, kde vysoká nadmorská výška a nízka priľnavosť vytvárajú odlišné podmienky.
Podľa šéfa Pirelli Motorsports, Maria Isolu, išlo o rozhodnutie postavené na precíznych dátach. „V minuloročných pretekoch sme pozorovali, že aj tá najmäkšia zmes odolávala opotrebeniu veľmi dobre. Týmy často siahaly po tvrdších variantoch, no ukázalo sa, že zvyšovali konzervatívnosť stratégií. Novým výberom chceme docieliť väčšiu variabilitu – tímy môžu voliť agresívnejší prístup,“ komentoval Isola.
Ďalším aspektom je, že s mäkšími pneumatikami bude potrebné lepšie manažovať ich stav počas dlhších stintov. Fanúšikovia sa tak môžu tešiť na viac súbojov priamo na trati, ako aj na výraznejší vplyv individuálneho jazdeckého štýlu a schopnosti šetriť obutie počas kľúčových momentov závodu.
Austin i Mexico City majú medzi fanúšikmi výnimočné miesto. Americký okruh láka množstvo domácich i zahraničných divákov svojou atmosférou a dynamikou. V Mexiku zas hrá svoju úlohu aj špecifické riedenie vzduchu. To spôsobuje nižší prítlak a iné správanie monopostov, čo zvýrazňuje dôležitosť správne zvolenej zmesi a načasovania zastávok.
Mäkkšie pneumatiky zvyšujú šancu na viacero stratégií, prekvapivých rozhodnutí v boxoch a dramatických chvíľ v závere preteku, kde sa môže všetko rozhodnúť na posledných kolách. V kombinácii s nevyspytateľným počasím v týchto lokalitách a nebývalou konkurenciou medzi tímami môžeme očakávať dva napínavé preteky plné nečakaných zvratov.
Pre slovenských fanúšikov F1 sú tieto zmeny vyjadrením toho, akým spôsobom sa šampionát neustále vyvíja – či už hovoríme o technike, stratégii alebo samotnom zážitku z pretekania. Výber pneumatík je často skrytý pred pozornosťou, no je to práve on, ktorý môže rozhodnúť o výsledku veľkých cien a ponúknuť nám nezabudnuteľné momenty, keď sa na trati menia pravidlá hry v prospech tých najodvážnejších.