🏁 Nasledujúci víkend F1®: 👉 Pozri podrobnosti!

🏆 Poradie F1®: 👉 Pozri teraz!

Šok vo svete F1: Šéf aerodynamiky FIA odchádza k Alpine?

Šok vo svete F1: Šéf aerodynamiky FIA odchádza k Alpine?

Tím FansBRANDS® |

Formulová scéna zažila ďalší významný pohyb na poli technických expertov – Jason Somerville, dlhoročný šéf aerodynamiky Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), oznámil svoj odchod z organizácie. Jeho rozhodnutie prišlo v období, keď v zákulisí silnejú špekulácie o možnom pripojení k tímu Alpine F1, ktorý v posledných mesiacoch prechádza zásadnými prestupmi v inžinierskom aj manažérskom tíme. Somerville patrí medzi rešpektovaných odborníkov na aerodynamiku so skúsenosťami z továrenských tímov Williams aj Toyota, kde zanechal výraznú pečať v podobe inovácií a napredovania v oblasti výkonov monopostov.

Jason Somerville sa do FIA pripojil v júli 2017 a odvtedy zohrával kľúčovú rolu v tvorbe technických regulácií, ktoré určujú smerovanie vývoja Formuly 1. Jeho podpis nájdeme pod revolučnými pravidlami platnými od roku 2022, ktoré viedli k významnému prepracovaniu aerodynamických častí monopostov s cieľom zlepšiť predbiehanie a vzrušenie na trati. Nové pravidlá boli zamerané na minimalizovanie tzv. „dirty air“ efektu a zvýšenie možností pre tesnejšiu a napínavejšiu jazdu za súperom – čo sa významne premietlo do dynamiky pretekov v posledných dvoch sezónach.

Podľa informácií zo zákulisia FIA bude mať odchod Jasona Somervilla za následok nielen zmenu personálneho obsadenia, ale aj potrebu prehodnotiť nastavené procesy a prioritizáciu pre ďalšie roky. FIA potvrdila, že už začala interné i externé hľadanie vhodnej náhrady, ktorá nadviaže na Somervillovu prácu a zabezpečí plynulý prechod v rozhodujúcich chvíľach pred ďalšou veľkou zmenou technických regulácií v roku 2026.

FansBRANDS F1 obchod

V paddocku sa špekuluje, že Somervillovo rozhodnutie nie je náhodné. O Alpine je známe, že nielen v pretekárskej sekcii, ale aj v technických štruktúrach intenzívne pracuje na prebudovaní tímu po slabších výsledkoch v poslednej dobe. Priviesť do Viry-Chatillon odborníka kalibru Jasona Somervilla by mohlo znamenať zásadný impulz pre vývoj budúcich áut, predovšetkým v období príprav na nové technické pravidlá. Alpine už v minulosti získal niekoľko významných osobností – v tíme pôsobí aj veterán F1 techniky Matt Harman – a ďalšie posily môžu naznačovať snahu Renaultu bojovať o pravidelné pódiové pozície.

Somerville bol medzi hlavnými architektmi nielen samotných nových technických regulácií, ale predovšetkým konzistentného vývoja jednotných štandardov, ktorých cieľom je vyvážiť konkurencieschopnosť v pelotóne a zabezpečiť, aby F1 napredovala v oblasti bezpečnosti, udržateľnosti aj diváckej atraktivity. Jeho predchádzajúce pôsobenie vo Williams F1 a Toyote F1 dodáva novému potenciálnemu zamestnávateľovi cenné know-how z prostredia tímov s rôznymi zdrojmi a filozofiami vývoja vozidla. Inžinierska komunita aj verejnosť, ktoré pozorne sledujú každý krok na trase medzi FIA a top tímami, očakávajú, že Somervillova expertíza môže byť pre Alpine kľúčová v boji o návrat medzi špičku.

Samotná FIA deklaruje, že pred Somervillom je stále mnoho výziev – medzi najbližšie patrí predložiť nové pravidlá pre pohonné jednotky a karosérie na sezónu 2026, ktoré majú zároveň reflektovať rastúci tlak na rozpočtové stropy aj enviromentálnu zodpovednosť športu. Nástupca Somervilla dostane takmer okamžite na stôl kapitolu, ktorá opäť môže predefinovať obraz Formuly 1. Pre fanúšikov je však možné odísť zo smútku rýchlo – tunajší pretekársky kolotoč ukazuje, že osobnosti ako Jason Somerville môžu aj mimo FIA dramaticky ovplyvniť budúcnosť svojimi skúsenosťami a nápadmi.

Viacerí odborníci sa zhodujú, že odchod Somervilla môže v krátkodobom horizonte spôsobiť určité napätie počas ďalších diskusií o technických pravidlách. Z dlhodobého hľadiska však jeho možné pôsobenie v Alpine môže prispieť k zvýšeniu konkurencieschopnosti stredopolového tímu, ktorý neustále hľadá cestu späť medzi elitu. Formula 1 ostáva aj v tejto sezóne živou a mimoriadne dynamickou scénou, kde prestupy inžinierov často rozhodujú o (ne)úspechu rovnako ako kvalitní jazdci za volantom. Vývoj posledných dní tak len potvrdzuje, že o napínavé zákulisné príbehy nebude v kráľovnej motoršportu nikdy núdza.