Sezóna 2026 v kalendári Formuly 1 bude pretekať nielen na okruhoch, ale aj v konštruktérskych továrňach, kde už prebieha intenzívna práca na nových pravidlách ohľadom pohonných jednotiek. Po prvýkrát sa do boja o titul výrobcu motorov zapojí aj Red Bull, ktorý vyvíja vlastnú pohonnú jednotku v továrni Red Bull Powertrains v spolupráci s Fordom. Fanúšikovia sa s napätím pýtajú, aký vplyv to bude mať na výkonnosť tímu, ktorý v posledných rokoch dominuje šampionátu pod vedením Maxa Verstappena.
Frédéric Mekies, šéf tímu Visa Cash App RB (bývalý AlphaTauri), sa nedávno vyjadril k ambicióznemu projektu Red Bullu. Upozornil, že vývoj pohonnej jednotky podľa úplne nových pravidiel predstavuje "obrovskú horu, ktorú bude treba zdolať". Ako skúsený inžinier podčiarkuje, že história F1 pamätá na slabé začiatky rôznych výrobcov motorov, ktorí sa vždy najprv "učili chodiť a až neskôr bežať".
Pod novými pravidlami sa pohoná jednotka bude skladať z dvoch kľúčových komponentov – samotného hybridného spaľovacieho motora a výrazne výkonnejšej elektrickej časti, pričom až 50 % energie bude pochádzať z elektriny. Mekies tvrdí, že to znamená obrovskú technickú revolúciu, ktorá oslovila nových výrobcov, ako sú Audi a Honda (v navrátilcov), či už spomínaný Red Bull Powertrains.

Vývoj vlastnej pohonnej jednotky je unikátny aj v tom, že Red Bull – donedávna odkázaný na motory od Renaultu alebo Honda – tentoraz nemá externého partnera z radov tradičných automobiliek. Okrem Fordu, ktorý poskytuje know-how a podporu, sú však všetky rozhodnutia o technológii aj vývoji v rukách inžinierov Red Bullu. Tento odvážny krok vyniká ešte viac, ak si uvedomíme, že celý paddock očakáva ďalšie pokračovanie ich víťaznej série.
Medzi hlavné výzvy, ktorým Red Bull Powertrains čelí, patrí zvládnutie absolútneho súladu medzi elektrickou a spaľovacou časťou motora, spoľahlivosť, efektivita aj váhová optimalizácia. Nové pravidlá zdôrazňujú ekologickejšie palivá a dramaticky vyšší podiel elektrickej energie, čo môže zvýšiť počet prekvapení v štartovom poli. Pre nadšencov je zaujímavé, že tímy majú iba obmedzený počet dynamometrov a testovacích možností, takže každý test a nové poznatky majú v inflácii času a peňazí ešte väčšiu hodnotu než kedykoľvek predtým.
Napriek tomu zostáva Red Bull pod vedením Christiana Hornera mimoriadne ambiciózny a hoci ich časť komunity F1 podceňuje, zdôrazňujú, že v Red Bulle nikdy nič nepodcenili a vždy radi prekvapili konkurenciu. Max Verstappen nikdy neskrýval svoje odhodlanie skúsiť s "domácim" motorom zabojovať o prvenstvo, aj keď pripúšťa, že začiatky môžu byť náročné.
Odhliadnuc od Red Bullu, v paddocku sa čoraz viac hovorí o možnej zmene poradia tímov už v roku 2026. Audi má veľkú podporu materského koncernu Volkswagen a stavia na svojej skúsenosti z dlhoročných súťaží motorsportu. Honda zase získava skúsenosti v Spojených štátoch a Alfa Romeo pripravuje prekvapenie. To všetko znamená, že fanúšikovia Formuly 1 môžu očakávať ďalší zaujímavý boj o vrchol.
Nevyspytateľnosť a vzrušenie okolo novej éry Formuly 1 teda graduje. Ako sa Red Bull popasuje s výzvami vývoja pohonnej jednotky a pokúsi sa potvrdiť svoju dominanciu? Alebo sa dočkáme nečakaného prekvapenia a prepisu tradičného poradia? Isté je len jedno – čaká nás extrémne napínavá sezóna a začína sa už dnes, v laboratóriách a testovacích centrách po celom svete.