V aktuálnej sezóne Formuly 1 sa hovorí najmä o dominancii tímu Red Bull Racing, avšak posledné preteky na okruhu v Zandvoorte ukázali, že ani šampiónsky tím nie je neporaziteľný. McLaren, ktorý v posledných mesiacoch spravil výrazné pokroky, dokázal ohroziť suverenitu Red Bullu a svojim výkonom na holandskej trati prekvapil nielen fanúšikov, ale aj samotných lídrov šampionátu.
Tím Red Bull sa, aj napriek zisku cenných bodov, nevyhol kritickým hlasom zvnútra. Technický riaditeľ Rob Marshall prezentoval počas rozhovorov pred veľkou cenou v Monze otvorene svoje obavy ohľadne tempa, ktoré dokáže v posledných pretekoch nasadiť McLaren. „V Zandvoorte nás McLaren doslova položil na lopatky. Ich rýchlosť v strednej zákrute bola pre nás nedosiahnuteľná,“ zhodnotil situáciu Marshall. Tieto slová jasne odzrkadľujú fakt, že vývoj auta v padoku nikdy nekončí – a že tímy ako McLaren vedia so správnymi vylepšeniami rýchlo zúžiť rozdiel medzi elitnými stajňami.
Na Zandvoorte sme boli svedkami monopostu McLaren MCL60, ktorý nielenže stíhal Red Bullu, ale v určitých úsekoch trate dokonca získaval nad nimi navrch. Kľúčové boli sekcie so strednými a rýchlymi zákrutami, kde bola pohonová jednotka Hondy v Red Bulle zrazu v tieni zlepšeného aerodynamického balíka konkurenčnej stajne. Vďaka tomu sa fanúšikovia opäť mohli tešiť na tesné súboje strategií, jazdcov a technického vývoja.

Podľa Marhalla však Red Bull rozhodne nechce spanikáriť: „Robíme si svoju prácu, monitorujeme vývoj konkurencie a sústreďujeme sa na naše silné stránky. Dobre vieme, že šampionát sa ešte neskončil a všetko je stále otvorené.“ Potvrdil aj to, že tím sa bude cez zimnú prestávku intenzívne venovať ďalšiemu vývoju, najmä z pohľadu aerodynamiky a manažmentu pneumatík – oblasti, v ktorých McLaren zdanlivo našiel efektívnejšie riešenia.
Čo je však pre fanúšikov ešte zaujímavejšie, obnova McLarenu prišla nečakane rýchlo! Nie je to tak dávno, čo tím z Wokingu bojoval s nekončiacimi problémami a strácal na stred poľa. Dnešný McLaren, pod vedením Andreu Stellu, však vie popri tradičnom vývoji efektívne reagovať aj na nečakané zmeny pravidiel či počasia. Ukazuje sa, že nový dizajn tímového monopostu a zmeny v organizačnej štruktúre boli správnymi krokmi.
Z histórie vieme, že Formula 1 bola vždy o evolúcii a prelomových myšlienkach. Príklad McLarenu potvrdzuje, že so šikovnými inžiniermi, správnou stratégiou a motivovaným jazdcom sa možno za krátky čas posunúť zo zadných radov na čelo štartovného poľa. Ako však bude vyzerať ďalší priebeh sezóny? V paddocku panuje jasné presvedčenie, že Red Bull už nebude môcť spoliehať len na svoju silu, ale bude musieť čeliť konkurencii pravdepodobne až do posledných kôl posledných pretekov.
Pre fanúšikov Formuly 1 je táto nezvyčajná dráma obrovským lákadlom – po rokoch jasnej dominancie jedného tímu sa opäť otvárajú karty. Všetky oči sú tak upreté na vývoj a inovácie, ktoré môžu na trati rozhodnúť o výsledkoch šampionátu. Sezóna pokračuje a my budeme s napätím sledovať, či Red Bull dokáže odpovedať na výzvy z radov McLarenu, prípadne aj ďalších tímov, ktoré sa nechcú nechať zahanbiť.