Malajzijská Veľká cena patrila v minulosti medzi najpopulárnejšie podujatia kalendára Formuly 1. Okruh Sepang, známy svojimi rýchlymi zákrutami, širokými úsekmi a nevyspytateľným tropickým počasím, pravidelne ponúkal dramatické preteky a nezabudnuteľné momenty pre jazdcov aj fanúšikov. Napriek svojej popularite sa však v roku 2017 po 19 rokoch uskutočnila na tomto slávnom okruhu posledná veľká cena. Dôvodom bola predovšetkým finančná náročnosť a klesajúci záujem miestnych úradov o F1.
Odvtedy sa otázka návratu Formuly 1 do Malajzie opakovane objavuje v diskusiách fanúšikov i médií. Hoci súčasná vláda uprednostňuje financovanie iných športových a infraštruktúrnych projektov, šéfové Sepangu a viacerí predstavitelia športu naznačujú, že návrat nie je vylúčený. Potenciál krajiny z hľadiska fanúšikovskej základne, infraštruktúry a exotickej destinácie je totiž stále obrovský a Formula 1 neustále rozširuje svoj kalendár o nové a atraktívne trhy.
Predstaviteľ okruhu Sepang, Azhan Shafriman Hanif, pripúšťa, že aj keď momentálne nie sú oficiálne rokovania s vedením Formuly 1, myšlienka návratu je stále živá. Malajzijský trh zostáva atraktívny – jednak pre fanúšikov z juhovýchodnej Ázie, ale aj pre globálne automobilky a sponzorov, ktorí chcú svoju značku prezentovať v rastúcom regióne.
Ekonomické otázky však zostávajú kľúčovou prekážkou. Organizácia F1 pretekov je nesmierne nákladná záležitosť, pričom poplatky za zaradenie do kalendára môžu dosahovať desiatky miliónov dolárov. V minulosti sa miestne úrady rozhodli, že tieto náklady sú vzhľadom na návratnosť neudržateľné. S rastúcim globálnym záujmom o Formulu 1 sa však aj ekonomický model podujatí mení, pričom hybridy verejných investícií a súkromného kapitálu vytvárajú nové príležitosti.
Zároveň je potrebné zdôrazniť, že odpoveď verejnosti na potenciálny návrat je mimoriadne pozitívna. Fanúšikovia v Malajzii, Singapure, Thajsku či Indonézii túžia zažiť veľkolepé preteky a vidieť svojich obľúbených jazdcov naživo. Regionálny trh rastie, o čom svedčí aj úspech podujatí v susednom Singapure či narastajúci záujem o motorsport v tejto časti sveta. Prvá ázijska veľká cena od roku 1999 inšpirovala množstvo budúcich okruhov, ktoré postupne pribúdali do kalendára F1.
Dôležitým aspektom je aj environmentálna stránka. Súčasná politika Formuly 1 kladie dôraz na udržateľnosť a zelené technológie. Sepang svojimi inováciami a rozsiahlou modernizáciou infraštruktúry dokazuje, že je pripravený držať krok s globálnymi trendmi. Ak by došlo k rokovaniam o návrate, ekologické inovácie by mohli významne znížiť náklady a zvýšiť atraktivitu okruhu.
Budúcnosť Veľkej ceny Malajzie tak zostáva otvorená otázka. Aj keď vláda aktuálne uprednostňuje iné športové projekty, trpezlivosť a dlhodobá stratégia môžu opäť priviesť Formulu 1 späť do Sepangu. Pre fanúšikov F1 by to znamenalo návrat jedného z najobľúbenejších a najikonickejších okruhov na svete. Zostáva nám len veriť, že raz opäť budeme počuť burácanie monopostov F1 pod tropickým nebom Malajzie a sledovať ďalšie kapitoly motoristického dobrodružstva v tejto unikátnej lokalite.