Alpine F1 prechádza v sezóne 2024 skutočne ťažkým obdobím. Tím, ktorý ešte pred dvoma rokmi oslavoval pódiá a mal ambície bojovať s najlepšími tímami sveta, sa nachádza v kríze, ktorú si len málokto vedel predstaviť. Séria neuspokojivých výsledkov, personálne zmeny v tíme a slabá konkurencieschopnosť monopostu A524 – to všetko vytvorilo mix, kvôli ktorému je aktuálne Alpine považovaný za najslabší tím štartového poľa. Znamená to však, že je tento francúzsky tím "najhorším najlepším", alebo je to len krátkodobý pokles formy?
Ak sa pozrieme na históriu tímu, môžeme vidieť viaceré premeny. Začínali ako Toleman, neskôr prešli pod značku Benetton, kde v deväťdesiatych rokoch slávili titul s Michaelom Schumacherom. Nasledovali éry Renaultu, Lotusu a teraz Alpine. Každý zo štádií priniesol vrcholy aj pády, no málokedy bol tím v takejto zúfalej pozícii. Veľa fanúšikov si kladie otázku, prečo tím, ktorý disponuje jedným z najväčších rozpočtov v F1 a silnou podporou od Renaultu, nie je schopný držať krok ani so stredom poľa.
Jedným z hlavných dôvodov sú interné problémy a časté manažérske zmeny. Príbeh Alpine v roku 2024 ukazuje, aký dôležitý je stabilný management a koncepčná práca. Chýbajúci jasný líder, strategické chyby a slabá komunikácia spôsobili, že tím stratil sebadôveru aj víziu. Pridajme k tomu technické ťažkosti s novým monopostom, ktorý sa ukázal ako výrazne pomalší než konkurencia. Hoci vo Formule 1 platí, že vývoj je nepretržitý, Alpine sa nedarí eliminovať základné nedostatky – či už v oblasti rýchlosti na rovinkách, alebo v spoľahlivosti samotného auta.
Veľkým sklamaním zostáva aj predstavenie jazdeckého páru Pierre Gasly a Esteban Ocon. Obaja piloti patria medzi najlepších Francúzov súčasnosti, no so slabým technickým balíkom akoby strácali motiváciu. Výsledkom sú nezáživné preteky na chvoste poľa a frustrácie v tíme. Navyše, špekuluje sa, že minimálne jeden z jazdcov by mohol tím po tejto sezóne opustiť.
Pre fanúšikov je obdobie krízy Alpine frustrujúce. Menej skúsených môže prekvapiť, že aj veľkí hráči v F1 môžu spadnúť na samé dno. Pre tých, ktorí sledujú šport roky, je to však pripomienka, že Formula 1 je často neúprosnou hrou technológií, peňazí a správnych rozhodnutí v správnom čase. Historicky existovali v F1 prípady, keď aj slávne tímy museli začínať od nuly a trvalo im roky, kým sa dokázali vrátiť späť na výslnie – stačí si spomenúť na McLaren zo začiatku hybridnej éry.
Budúcnosť Alpine zostáva otvorená. Nie je vylúčené, že ďalšie veľké zmeny v štruktúrach, prípadne príchod novej investície či dokonca predaj tímu, by mohli opäť reštartovať dávno stratený potenciál. Veľké oku F1 ostáva naďalej uprené na Enstone – stane sa z tohto príbehu renesancia alebo dlhodobá frustrácia?
Každý správny fanúšik však vie, že Formula 1 je cyklický šport a tak ako sa Alpine prepadol na dnešné dno, môže sa už o pár sezón opäť objaviť na stupňoch víťazov. Tím má tradíciu, know-how a podľa všetkého aj odhodlanie – otázkou bude, či sa mu podarí všetko správne poskladať ešte v čase, keď bude mať šancu ostať relevantný medzi elitou Formuly 1.