Šokujúce zmeny pneumatík pre F1 USA v roku 2025! Pozrite sa, čo čaká tímy

Šokujúce zmeny pneumatík pre F1 USA v roku 2025! Pozrite sa, čo čaká tímy

Tím FansBRANDS® |

Sezóna Formuly 1 pokračuje napínavým tempom a blíži sa ďalší ikonický víkend na Circuit of the Americas v texaskom Austine. Zatiaľ čo piloti a tímy ladia svoje monoposty na maximálny výkon, dôležitou témou sú aj pneumatiky od spoločnosti Pirelli. Voľba pneumatík a ich správna stratégia často rozhodujú o víťazovi aj porazenom, preto si fanúšikovia zaslúžia detailný pohľad na to, aké zmesi a možnosti budú mať tímy k dispozícii počas Veľkej ceny Spojených štátov amerických v roku 2025.

Okruh Circuit of the Americas (COTA) je známy svojím rozmanitým povrchom, množstvom zákrut aj dlhými rovinkami, ktoré kladú na pneumatiky špecifické nároky. Prítomné sú rýchle sekcie, kde musia pneumatiky zvládnuť vysoké priečne sily, ale aj technické úseky, ktoré preveria ich priľnavosť a stabilitu v pomalších zatáčkach. Vplyv má aj povestný texaský asfalt, pre ktorý je typické striedanie viacerých typov povrchu, čo sa prejavuje zvýšeným opotrebením pneumatík i rozličnou úrovňou adhézie.

Na rok 2025 pritom Pirelli nasadzuje najmä stredne tvrdé a tvrdé zmesi - konkrétne C2, C3 a C4. Tieto zmesi by mali ideálne vybalansovať potreby trakcie, životnosti, ale aj tempa na jednotlivých stratégiách. C2 predstavuje najtvrdšiu zmes zo zvoleného trojlístka, ktorá v Austine ponúka najväčšiu odolnosť proti prehriatiu aj opotrebeniu. C3 potom funguje ako univerzálna voľba pre väčšinu pretekov na COTA, pričom C4 ponúka maximálnu priľnavosť, ale je vhodná skôr na kratšie stinty alebo do kvalifikácie.

Formula 1 fanúšikovský obchod FansBRANDS

Významným faktorom strategického rozhodovania bude rýchle opotrebenie zadných pneumatík, najmä v technickej strednej sekcii okruhu. Tímy budú musieť nájsť kompromis medzi vyššou rýchlosťou na mäkších zmesiach a udržaním výkonu počas dlhších jázd. Aj keď mäkšia C4 sľubuje výborný grip na jedno rýchle kolo, v pretekoch sa predpokladá, že najviac priestoru dostanú zmesi C2 a C3. To otvára dvere rozmanitým stratégiám, keďže tímy si môžu zvoliť klasické jednozastávkové rozloženie pneumatík, alebo sa pokúsiť o agresívnejšiu taktiku s dvoma zastávkami a využitím rýchlejšej C4 s cieľom predbehnúť konkurenciu v kritických momentoch.

Nemenej dôležitý je aj faktor počasia. Austin je známy premenlivými podmienkami a silnými výkyvmi teplôt, ktoré majú na pneumatiku dramatický vplyv. Prípadný dážď alebo chladnejšie ráno môžu poriadne zamiešať kartami, preto je nevyhnutné, aby mechanici a inžinieri mali vopred pripravené scenáre pre všetky možnosti. Výhodou zvolenej trojice zmesí je ich široký rozptyl použiteľnosti, ktorý skúseným pilotom umožní kreatívnejší prístup v súbojoch na trati.

Fanúšikov poteší možnosť sledovať v priamom prenose, ako jednotlivé tímy pracujú s pneumatikami a reagujú na vývoj pretekov. Sofistikované teplotné riadenie, ochrana boku i diferenciálnej degradácie medzi prednými a zadnými pneumatikami – s týmito výzvami budú inžinieri čeliť nielen počas samotného víkendu, ale aj v predpretekových simuláciách a tréningoch. Špecialisti z Pirelli aj tento rok prinášajú dôležité inovácie, ktoré zaručia napätie až do posledného kola.

Veľká cena Spojených štátov amerických na COTA tak sľubuje nielen divácky atraktívne súboje, ale aj ukážku najnovších poznatkov z oblasti manažmentu pneumatík. Ak chcete byť na pretekoch v obraze, sledujte nielen farby monopostov, ale aj farebné prúžky na pneumatikách – tie vám často prezradia, kto má šancu vytvoriť v rozhodujúcich momentoch rozhodujúci náskok.