Spoločnosť Pirelli, ktorá je už dlhé roky exkluzívnym dodávateľom pneumatík pre Formulu 1, robí významné kroky vpred v oblasti vývoja nových zmesí a technológií. Keďže technické požiadavky na moderné monoposty F1 a extrémne výkonnostné limity sú stále náročnejšie, inovácie v oblasti pneumatík hrajú čoraz väčšiu úlohu v strategických rozhodnutiach tímov aj jazdcov. Jednou z kľúčových noviniek pre sezónu 2024 je predstavenie extrémne mäkkej zmesi C6, pričom vývoj tejto pneumatiky neprebiehal bezpočet konzultácií s poprednými jazdcami vrátane Maxa Verstappena.
Nedávne testy v Barcelone znovu poukázali na dôležitosť spätnej väzby od jazdcov pritom vývoji pneumatík. Max Verstappen, úradujúci majster sveta, už dlhší čas kritizoval nedostatok priľnavosti na mäkkých zmesiach v určitých podmienkach. Pirelli jeho komentáre neignorovalo – naopak, dôsledne zapracovalo jeho postrehy do vývoja nového typu pneumatiky, ktorá by lepšie vyhovovala potrebám moderného monopostu a zároveň zabezpečila vyššiu úroveň pretekárskeho zážitku. Tento prístup len dokazuje, že vývoj prebieha v úzkej symbióze medzi výrobcom pneumatík a jazdcami, ktorí presne vedia, čo od svojho „obutia“ očakávajú.
C6 predstavuje ďalší evolučný skok v portfóliu Pirelli – jej úlohou je priniesť maximálnu priľnavosť najmä na technicky náročných, pomalých a mestských okruhoch. Vývojári z Pirelli sa zamerali nielen na lepšie zahriatie pneumatík, ale aj na ich udržateľnú výkonnosť a minimalizáciu prehrievania, ktoré častokrát v minulosti limitovalo využitie najmä mäkkých zmesí. Prvotné ohlasy od jazdcov počas tajných testov na okruhoch v Španielsku aj Taliansku pritom naznačujú, že nový typ zmesi s názvom C6 sa približuje ideálnej predstave o tom, ako by mala fungovať pravá monopostová „guma“.

Medzi najzaujímavejšie poznatky patrí spôsob, akým novinka reaguje na rôzne teploty asfaltu a zaťaženie počas dlhých stintov. Jazdci ako Verstappen ocenili, že C6 si dokáže udržať priľnavosť aj v posledných kolách jazdy a nevykazuje tak výrazný pokles výkonu po opakovanom prehrievaní. Dôležitým aspektom bolo aj udržanie konzistencie – Pirelli totiž testovalo pneumatiku na viacerých monopostoch a v podmienkach, ktoré simulovali vyvrcholenie pretekov v mestskom prostredí, čo je tradične najväčšou výzvou pre všetkých výrobcov pneumatík.
Z pohľadu stratégií tímov môže C6 zásadne zmeniť priebeh niektorých Veľkých cien. Dá sa očakávať, že tímy s lepšou úpravou podvozku a efektívnejším zahrievaním pneumatík budú môcť agresívnejšie nasadiť nové zmesi v kvalifikácii aj v pretekoch. Takisto sa zvyšuje pravdepodobnosť, že práve na tých okruhoch, kde extrémna priľnavosť rozhoduje o výsledkoch (napríklad Monako, Singapur či nové mestské trate), uvidíme napínavejšie súboje.
Testovanie a vývoj pneumatiky C6 však Pirelli stále nemá za sebou. Výrobca počíta, že nasledujúce testy v reálnych podmienkach prinesú ďalšie informácie, ktoré by mohli prispieť k finálnemu doladeniu. Najnovšie trendy ukazujú, že Formulu 1 čakajú roky, keď budú inovácie v oblasti gúm z hľadiska výkonu a bezpečnosti ešte dôležitejšie. Tímy s najschopnejšími jazdcami ich môžu premeniť na výraznú výhodu, čo sľubuje skvelú sezónu pre fanúšikov aj pred obrazovkami.
Pirelli tak opäť potvrdzuje, že bez úzkej spolupráce s top jazdcami a technologickej odvahy by bolo nemožné držať krok s extrémne rýchlym vývojom monopostov v F1. Fanúšikovia sa tak môžu tešiť na ešte vyrovnanejšie súťaženie a strategickejšie preteky, kde o výsledku rozhodnú práve tie najjemnejšie rozdiely – často aj vďaka gumám, ktoré majú podstatne väčší vplyv, než sa na prvý pohľad zdá.