Tím Alpine sa ocitol v jednej zo svojich najnáročnejších etáp v modernej ére Formuly 1. Po poslednom podujatí sezóny 2024 je jasné, že francúzsky tím zatiaľ boj o stred poľa absolútne nezvláda. Nielenže opakovane nedokáže bodovať, ale zároveň sú jazdci čoraz frustrovanejší z nedostatku výkonnosti svojho monopostu. Pierre Gasly, ktorý na štartovom rošte patrí medzi najskúsenejších, po pretekoch otvorene priznal, že Alpine sa nachádza "úplne inde, ako by mali".
Výpadok z bodovaných pozícií nebol náhodný výstrel, ale výsledkom toho, aký dramatický výkonnostný deficit trápil Alpine už od úvodných jázd víkendu. Gasly a aj Esteban Ocon totiž počas celého podujatia zápasili s rovnakými problémami – nedostatok rýchlosti na rovinkách aj v zákrutách, zlý balans monopostu a minimum príležitostí zabojovať so súpermi zo stredného poľa. Kým ostatné tímy napredujú vylepšeniami a adaptujú sa na nové technické pravidlá, Alpine má zjavné problémy už s nastavením základného balíka.
Gasly nezahodil pred novinármi servítku a vyjadril frustráciu. "Jednoducho si myslím, že nie sme tam, kde by mal byť tím s naším rozpočtom, infraštruktúrou a mienkou, ktorú o nás majú fanúšikovia aj partneri. Musíme si nastaviť zrkadlo a tvrdo pracovať. Potenciál tímu je oveľa vyšší, než ukazujú výsledky," povedal jazdec, ktorý do Alpine vkladal veľké nádeje.

Problémom tímu nie je len aktuálna technická strata. Už dlhšiu dobu prebiehajú organizačné zmeny, ktoré však zatiaľ nepriniesli očakávaný progres. Vedenie stajne opakovane deklaruje, že nová filozofia vývoja auta by mala začať prinášať ovocie v druhej polovici sezóny. Medzitým musia mechanici a inžinieri riešiť náročné otázky týkajúce sa aerodynamiky, výkonnosti pohonnej jednotky a harmonizácie všetkých kľúčových oblastí, ktoré robia rozdiel na trati.
Jazdci sa naďalej snažia motivovať kolektív intenzívnejším zapojením do vývoja. Gasly avizoval, že nielen jazdecký tím, ale aj celé vedenie Alpine rozumie situácii a akceptuje zodpovednosť za neuspokojivé výsledky. Pre Ocona ide o náročnú skúšku trpezlivosti – ako domáci jazdec by v Alpine rád zažíval úspechy a neustály boj o pozície v TOP 10. Realita však zatiaľ hovorí jasnou rečou. "Musíme spoločne nájsť dôvody, prečo je naša strata taká evidentná najmä v rýchlych zákrutách. Nebude to jednoduché, ale verím v kolektívnu silu a našich inžinierov," podotkol Ocon.
Viacerí odborníci z paddocku predpokladajú, že Alpine bude počas nasledujúcich týždňov pod ozrutným tlakom – nie len zo strany vedenia Renault Group, ale aj zo strany sklamaných fanúšikov. Prípadné ďalšie výpadky z bodovaných priečok by ešte viac prehĺbili skepsu a o to dôležitejšie je, aby francúzsky tím čo najrýchlejšie našiel aspoň základné riešenie. V hre sú ďalšie upgrady, prípadné hĺbkové zmeny v technickom oddelení a aj otázky ohľadom budúcej jazdeckej dvojice po roku 2024.
Formula 1 je nemilosrdná – kto zaspí, riskuje dlhodobý úpadok. Alpine sa nesmie vzdať, musí tvrdo pracovať a využiť každú príležitosť zabojovať o stratené pozície. Fanúšikovia dúfajú, že francúzska stajňa sa rýchlo spamätá a opäť sa zaradí medzi stabilných bojovníkov o body. Z najhoršieho vonku však ešte nie sú, a tak budú najbližšie veľké ceny extrémne dôležité. Ak Alpine nenájde riešenie do letnej prestávky, hrozí, že premárnia ďalší rok vo vlastnom tieni.