Formula 1 je šport, ktorý sa neustále vyvíja a prispôsobuje novým trendom, či už ide o oblasti bezpečnosti, technológií alebo stratégie. Aktuálne diskusie okolo budúcnosti pretekov sa začínajú intenzívne zameriavať na potenciálnu zmenu pravidiel v oblasti pitstopov. Predstavte si, že by v najbližších sezónach bolo povinné absolvovať minimálne dve zastávky v boxoch počas veľkej ceny. Tento návrh by mohol radikálne ovplyvniť stratégiu tímov, dynamiku pretekov a celkovú atraktivitu F1 pre fanúšikov.
Nové pravidlá by znamenali, že by pretekári už nemohli „prežiť“ celý pretek len s jednou zastávkou a šetriť pneumatiky do posledných kôl. Namiesto toho by týmy museli vopred pripravovať zložitejšie stratégie, čo by mohlo prispieť k väčšej nepredvídateľnosti výsledkov. Dôležitým hráčom v tejto otázke je spoločnosť Pirelli, ktorá od roku 2011 zabezpečuje F1 pneumatiky a intenzívne spolupracuje s FIA a samotnými tímami na nastavení vhodných pravidiel. Šéf Pirelli pre F1, Mario Isola, naznačil, že spoločnosť je tomuto návrhu otvorená a skúma všetky možnosti, ktoré by prospeli atraktivite pretekov.
Fanúšikovia naprieč celým svetom často diskutujú, či súčasné stratégie založené predovšetkým na jednom pitstope zvýhodňujú len najrýchlejšie monoposty, alebo dávajú príležitosť aj tímom zo stredu poľa. Dve povinné zastávky by mohli svet F1 zásadne „premiešať“. Pridáva sa aj argument o väčšej bezpečnosti – častejšia výmena pneumatík by mohla viesť k menšiemu riziku výbuchu či defektu v záverečných kolách, keď už majú gumy za sebou ťažké kilometre.
Diskusie o takýchto zmenách však nie sú nové. Formula 1 už v minulosti experimentovala s povinnými dvoma zastávkami, no naposledy sa od toho upustilo kvôli snahe zachovať maximálnu voľnosť pre stratégiu tímov. Pred pár rokmi úradovala umelá degradácia pneumatík, ktorá síce spôsobila viac pitstopov, no často išla na úkor skutočných súbojov na trati. Nová iniciatíva si dáva za cieľ zabezpečiť viac akcie, bez toho aby sa pretekárom vyslovene diktovalo, kedy majú meniť pneumatiky.
Jedným z hlavných aspektov, ktoré bude FIA aj Pirelli zvažovať, je rozmanitosť zmesí a možností pri voľbe hard, medium a soft pneumatík. Ak by sa pravidlá zmenili, logistika tímov by bola o niečo komplikovanejšia, rovnako by však vzrástol vplyv rýchlych reakcií a schopnosť rozhodovať sa pod tlakom. Pre jazdcov by to znamenalo viac príležitostí na predbiehanie po čerstvej výmene pneumatík, čo je vždy vítané osvieženie každých pretekov.
Nie všetci sú však naklonení tejto myšlienke. Kritici tvrdia, že nútené zastávky v boxoch idú proti samotnej podstate formulových pretekov, kde by mal mať tím maximálnu flexibilitu upravovať stratégiu podľa aktuálneho diania. Iní sa však tešia už len na myšlienku, že by sme videli odvážnejšie voľby zmesí, agresívnejšie útoky a viac taktických hier medzi špičkovými inžiniermi a jazdcami.
Otázkou ostáva aj technická stránka – v sezóne 2026 sa menia motory a zvyšuje sa dôraz na udržateľnosť, čo ovplyvní aj výber materiálov pre pneumatiky. Pirelli tvrdí, že je pripravené reagovať a prispôsobiť sa požiadavkám FIA aj tímov. Diskusie sú stále v plnom prúde a konečné rozhodnutie by mohlo padnúť už v priebehu nadchádzajúcej sezóny.
Nakoniec, bez ohľadu na to, aké pravidlá budú zavedené, cieľ ostáva rovnaký – udržať Formulu 1 na čele motoristického športu z hľadiska atraktivity, nepredvídateľnosti a zážitku pre fanúšikov. Dve povinné zastávky by mohli prispieť k dramatickejším pretekom a opäť priniesť legendárne strategické súboje, na ktoré budú fanúšikovia dlho spomínať.