Mclaren patrí v tejto sezóne k najväčším prekvapeniam Formuly 1. V posledných pretekoch ukázali Lando Norris a Oscar Piastri, že so svojím monopostom dokážu znepríjemniť život aj najsilnejším tímom. Otázka, ktorá však nie je len na jazykoch fanúšikov, ale aj odborníkov, znie: Mohol McLaren dosiahnuť ešte lepší výsledok, ak by nasadil iné stratégie počas nedeľných pretekov?
Preteky sa začali v štandardných podmienkach, pričom pneumatiková stratégia bola opäť rozhodujúcim faktorom. Norris štartoval na použitých stredno tvrdých pneumatikách, zatiaľ čo konkurenti ako Verstappen a Hamilton zvolili iné prístupy. Výber času na prezutie a reakcia na strategické kroky súperov boli kľúčové rozhodnutia, ktoré mali priamy vplyv na konečné umiestnenie tímu z Wokingu.
Okamih, ktorý sa ukázal ako zásadný, nastal v polovici pretekov. Norris mal šancu zareagovať na pitting Verstappena, no McLaren sa rozhodol zostať na trati dlhšie. Tento „overcut“ síce krátkodobo vyzeral dobre, no vo finále znamenal, že Norris stratil cenné sekundy na teplých pneumatikách v porovnaní so súpermi, ktorí už jazdili rýchle kolá na čerstvých sadách.
Ďalším dôležitým bodom bola výmena medzi Norrisom a Hamiltonom v záverečných kolách. Pri takejto tesnej bitke o pozície a pódiové umiestnenia niekedy rozhoduje nielen rýchlosť pilota, ale aj mikrosekundy pri výjazdoch z boxovej uličky či načasovaní taktiky zo strany strategického tímu. McLaren sa musel rozhodnúť: útočiť agresívne alebo hrať na istotu a minimalizovať ďalšie riziká spojené s potenciálnou stratou pozícií voči Ferrari, ktorí zozadu číhali na každú chybu.
Oscar Piastri prezradil v rozhovore, že pocit za volantom bol veľmi dobrý a monopost mal optimálnu rovnováhu najmä v strednej časti pretekov. Austrálčan však priznall, že v závere sa výrazne trápil s degradáciou pneumatík, čo vďaka prísnym pokynom tímu znamenalo konzervatívnejší finish. Aj to je dôkaz významného posunu, ktorý McLaren v tejto sezóne urobil – od bojovania v strede poľa až po pravidelné úvahy o pódiach a víťazstvách.
V konečnom hodnotení sa môžeme len dohadovať, ako by sa výsledok vyvíjal, ak by McLaren pristúpil k odvážnejšiemu stintu, alebo reagoval na boxové zastávky konkurencie inak. Moderná Formula 1 je však práve o podobných detailoch a rýchlych rozhodnutiach. Kým Verstappen a Red Bull svoje strategické majstrovstvo ukazujú už niekoľko sezón, McLaren im v súčasnosti dokáže konkurovať nielen rýchlosťou na trati, ale aj dôvtipom v stratégii – len je potrebné doladiť posledné nuansy.
Pre fanúšikov stajne je súčasný progres jasným signálom, že oranžovo-modrý tím sa vracia medzi elitu. Najbližšie veľké ceny ukážu, či dokážu inžinieri ešte viac optimalizovať stratégie a vrátiť McLaren medzi víťazov po dlhšej odmlke. Pre zvyšok sezóny sa máme rozhodne na čo tešiť!