🏁 Nasledujúci víkend F1®: 👉 Pozri podrobnosti!

🏆 Poradie F1®: 👉 Pozri teraz!

Pirelli šokuje F1: Najmäkšia pneumatika C6 končí!

Pirelli šokuje F1: Najmäkšia pneumatika C6 končí!

Tím FansBRANDS® |

Vo svete Formuly 1 sa každý detail počíta a pneumatiky patria medzi kľúčové prvky, ktoré výrazne ovplyvňujú výkon monopostu i sami stratégie tímov. Výrobca pneumatík Pirelli, ktorý je výhradným dodávateľom gúm pre kráľovnú motoršportu, prináša pretekom nielen technológiu na najvyššej úrovni, ale zároveň sa musí neustále prispôsobovať rýchlo sa meniacim požiadavkám športu. Najnovšie prichádza ďalšia zásadná novinka: pneumatiky typu C6, ktoré sa testovali pre najmä teplejšie okruhy, sa viac neobjavia v ponuke Pirelli – a to všetko v príprave na veľké zmeny pravidiel plánované pre rok 2026.

Vývojári a inžinieri Pirelli neustále analyzujú dáta zo všetkých okruhov naprieč sezónou, pričom vždy hľadajú to najlepšie možné riešenie pre bezpečnosť jazdcov, konzistentnosť výkonu a rozmanitosť stratégií. Po niekoľkých sezónach experimentovania sa ukázalo, že zložitosť palety so šiestimi zmesami (od C0 po C5) už nie je potrebná. C6 ako najmäkšia dostupná zmes nepriniesla výrazné zlepšenie – jej životnosť nebolá dostatočná a rozdiel vo výkone oproti zmesi C5 bol menší, než očakávali samotní inžinieri i tímy.

Pirelli teda v záujme optimalizácie rozhodlo, že od roku 2025 C6 vyradí zo svojej ponuky a sústredí sa na už osvedčené zmesi C0 až C5, ktoré budú ešte doladené na základe získaných údajov zo simulácií, testov a reálnych pretekov. Vývoj však nekončí – práve naopak, tempo inovácií sa stupňuje v súvislosti s príchodom nových technických pravidiel v roku 2026, ktoré zásadne zmenia šasi, aerodynamiku aj pohonné jednotky monopostov.

FansBRANDS Formula 1 Shop

Budúce generácie monopostov budú ľahšie, užšie a so zníženým prítlakom, čo znamená, že pneumatiky budú čeliť úplne novým požiadavkám. Pirelli už zahájilo simulácie a úzku spoluprácu s tímami i FIA, aby pripravilo zmesi nielen odolnejšie a prispôsobivé, ale zároveň stále dostatočne rýchle, aby fanúšikovia nemusia mať obavy o dynamiku súbojov na trati. Súčasne sa dôrazne skúmajú aj nové technológie vo výrobe pneumatík, ktoré majú znížiť ekologickú stopu, hmotnosť a zároveň predĺžiť životnosť pri zachovaní čo najväčšej konzistencie výkonov.

Zákazníkov a fanúšikov Formuly 1 však najviac zaujíma, aký dopad bude mať táto zmena na samotnú show a preteky. Menší počet zmesí by mal zabrániť extrémnym stratégiám zameraným na jednorazové stinty na najmäkšej zmesi, ktoré často prispievali k nepredvídateľnosti a niekedy aj k nebezpečným situáciám. Naopak, očakáva sa, že jednotlivé stratégie budú viac orientované na konzistentnosť a boj o najlepšiu rovnováhu medzi výdržou a rýchlosťou. Aj keď to znamená menej extrému, môže to priniesť viac taktického súboja a menej závislosti na náhodných okolnostiach na trati.

Pre fanúšikov znamená každá zmena v oblasti pneumatík nový priestor na analýzu, diskusiu i zvýšenie záujmu – veď práve v nápaditých stratégiách a vysokom tlaku na správne rozhodnutia ukrýva Formula 1 svoje kúzlo. Pirelli sa so svojím výskumným a vývojovým tímom netají tým, že chce byť pripravené nielen na veľké technické skoky, ale i na najnepredvídateľnejšie situácie, ktoré môže budúcnosť priniesť. Fanúšikovia sa tak určite môžu tešiť na ďalšie hektické momenty v boxoch aj na trati, kde budú nové sady gúm zohrávať zásadnú rolu.

Zrátané a podčiarknuté – aj keď sa z portfólia Pirelli vytráca jeden extrém, pripravené novinky majú potenciál prispieť k lepšej vyrovnanosti pretekov, dlhodobej spoľahlivosti monopostov a ešte vyššej kvalite toho, čo všetci na pretekoch Formuly 1 milujeme najviac – neustáleho napätia a prekvapení až do šachovnicovej vlajky.