🏁 Nasledujúci víkend F1®: 👉 Pozri podrobnosti!

🏆 Poradie F1®: 👉 Pozri teraz!

Piastri šokuje F1! Nezaslúžil si v Brazílii trest?

Piastri šokuje F1! Nezaslúžil si v Brazílii trest?

Tím FansBRANDS® |

Formula 1 priniesla počas Veľkej ceny Sao Paula niekoľko kontroverzných momentov, z ktorých jeden vzbudil mimoriadne vášnivé diskusie medzi fanúšikmi i odborníkmi. Tým bola najmä 10-sekundová penalizácia pre Oscar Piastriho z tímu McLaren po kolízii s Kevinom Magnussenom v úvodnej fáze pretekov. Bola však táto penalizácia spravodlivá? Alebo sa FIA ponáhľala s verdiktom? Poďme sa na incident pozrieť bližšie a rozobrať celé dianie analýzou krok za krokom. Piastriho štart na trati nebol jednoduchý – v štartovom poli sa nachádzal v intenzívnom súboji, v ktorom hrali dôležitú rolu milimetre a sekundy. Po kolízii s Magnussenom v zákrute číslo 2 prišiel austrálsky pilot o predné krídlo, zatiaľ čo Dán musel svoj monopost odstaviť. Rozhodcovia okamžite zvolali vyšetrovanie a po niekoľkých minútach prišla správa o 10-sekundovom treste pre Piastriho. Dôvodom bol “nesprávny manéver v súboji za jazdných podmienok”. S takýmto rozhodnutím však neboli spokojní viacerí pretekári ani experti z paddocku VRÁTANE bývalého pilota a analytika Jolyona Palmera. Ten na incident upozorňuje z viacerých uhlov pohľadu. Piastri bol vnútri zákruty, snažil sa udržať si pozíciu, zatiaľ čo Magnussen bol zvonka a zároveň v tesnom súboji s Alexom Albonom. Práve vďaka tomuto “trojboju” sa stali okolnosti neprehľadné a tradičné rozdelenie viny medzi “útočníka” a “obrancu” bolo veľmi komplikované.

Formula 1 oblečenie FansBRANDS

Mnohí experti zdôrazňujú, že kontakt v pretekoch F1 je často nevyhnutný, predovšetkým počas dramatických začiatkov na okruhoch s úzkymi úsekmi, akým Interlagos bezpochyby je. Palmer argumentuje, že hoci bola Piastriho stopa možno až príliš agresívna, výpad v danom momente neviedol k úmyselnému spôsobeniu kolízie. Vinu na nehode nesie podľa neho aj Magnussen, ktorý sa do zákruty pustil príliš optimisticky vzhľadom na pozíciu Albonovho Williamsu po svojej vonkajšej strane. Senzačný “sanduich” troch monopostov v takto rýchlom úseku okruhu jednoducho málokedy končí bez kontaktu. Pri analýze dát a záberov z kamier je zrejmé, že Piastri opustil dostatok priestoru na vnútornej strane trati, pričom sa Magnussen pokúšal udržať stopu na vonkajšej strane – v podstate bol chytený “do pasce”. Do situácie zasiahol aj Albonov monopost na ľavej vonkajšej strane, ktorý Magnussen už nemal ako obísť. Inými slovami, došlo k situácii, kde bolo prakticky nemožné sa vyhnúť kontaktu aspoň pre jedného zo zúčastnených. Keďže Piastriho trest výrazne ovplyvnil jeho šance na lepší výsledok a vzhľadom na komplexnosť celej situácie, vznikajú otázky, či by v takýchto prípadoch nemali komisári byť benevolentnejší a rozhodovať v prospech “racing incidentu” – teda bežného pretekárskeho kontaktu bez nutnosti trestu. Takýto verdikt by mohol lepšie reflektovať realitu pretekania v modernom štarte, kde sú rozdiely minimálne a pilotom nezostáva veľký manévrovací priestor. Pre McLaren znamenal trest pre Piastriho nielen stratu vitamínových bodov, ale aj ďalší dôkaz, ako jednotlivé rozhodnutia komisárov dokážu ovplyvniť priebeh a konečné výsledky pretekov. Piastri však aj napriek penalizácii predviedol ukážkovú bojovnosť a veľký prehľad, keď dokončil preteky s poškodeným autom a ukázal, že patrí medzi najväčšie mladé talenty súčasnej F1. Celá situácia zo Sao Paula tak opäť otvorila diskusiu o tom, ako by mali komisári vyhodnocovať kolízie v preplnených pretekárskych momentoch – a to nielen z pohľadu pravidiel, ale aj v duchu spravodlivosti a kontinuity samotnej série. Pre fanúšikov išlo o ďalší dôvod prečo sledovať, ako sa Formula 1 aj mimo dráhy vyvíja v réžii ľudského faktora a tímovej stratégie. Tento incident zostane navždy spomienkou na to, aké tenké sú hranice medzi odhodlanou jazdou a nešťastnou kolíziou v najrýchlejšom cirkuse sveta.