Keď sa povie meno Jacky Ickx, mnohým fanúšikom Formuly 1 sa vynorí obraz elegantného majstra volantu, ktorého odvaha a obratnosť napísali zlaté stránky motoristickej histórie. Minulý víkend sa na okruhu v Monze odohrala jedinečná udalosť, ktorá nenechala nikoho chladným – Ickx sa po rokoch opäť posadil za volant legendárnej Ferrari 312B, monopostu z roku 1970, a naživo predviedol fanúšikom, čo znamená čistá pretekárska vášeň.
Pre mnohých je Monza srdcom talianskeho motoršportu – chránené miesto, kde rezonujú ozveny veľkých víťazstiev a heroických súbojov minulých desaťročí. Návrat Ickxa do tohto chrámu rýchlosti bol hlbokým zážitkom nielen pre bývalého pilota, ale aj pre množstvo prítomných divákov. Vidieť, ako Ickx, dnes už 79-ročný, rozvážne, no s úctou k minulosti nasadal do červenej Ferrari, vyvolávalo zimomriavky na rukách pamätníkov i nových fanúšikov.
Ferrari 312B je synonymom inžinierskej geniality a odvahy. S ikonickým boxerovým dvanásťvalcovým motorom patrí k najcharizmatickejším monopostom svojej éry. Práve v tomto aute dokázal Ickx v roku 1970 víťazne kráčať Monzou – a práve tu bol pretekárskou hviezdou, ktorá takmer získala titul majstra sveta.

Monza je však viac ako len okruh – je magickým miestom, kde sa stretávajú história a budúcnosť, kde prítomnosť dostáva význam len vďaka udalostiam minulým. Ickx vo svojom prejave priznal, že jazda na tejto trati je dnes úplne odlišným zážitkom, napriek tomu v ňom vzbudzuje rovnakú úctu a rešpekt. Počas pár kôl, ktoré absolvoval na slávnom ovále, sa podľa jeho slov vrátil späť v čase do dní, keď o víťazstvá bojovali skutoční rytieri volantu.
Krušné časy sedemdesiatych rokov boli obdobím, kedy bol motoristický šport omnoho nebezpečnejší než dnes. Okrem extrémnych technických výziev občas rozhodovala odvaha, odhodlanie a kúsok šťastia. Ickx v rozhovoroch často zdôrazňuje, že hoci dnes jazdci pretekajú na hranici možností, pred niekoľkými dekádami bola F1 spätá so skutočným rizikom a emóciami, ktoré sa už nedajú úplne preniesť do prítomnosti.
Sledovať, ako Ickx opäť chytí volant Ferrari 312B, bolo pre všetkých pamätníkov návratom do doby, kedy motory burácali inak, vôňa benzínu a oleja bola intenzívnejšia a pretekanie znamenalo čistý súboj človeka so strojom a samotným osudom. Práve takáto ukážka slúži ako memento pre novú generáciu fanúšikov – aby si uctili odvahu a technický dôvtip, ktoré stáli pri vzniku legendy menom Formula 1.
Záverom treba povedať, že Ickx nemusel v Monze vyhrať žiadny závod, aby si opäť získal obdiv nového publika. Stačila jeho prítomnosť, dôstojné vystúpenie a nefalšované emócie, s ktorými prežil návrat do Ferrari 312B. Tento okamih nám všetkým pripomína, že história F1 nie je len v archívoch či starých záberoch – žije ďalej v srdciach jazdcov, fanúšikov i legendárnych monopostov, ktoré sa čas od času znova rozbehnú po slávnych okruhoch.